A következő tanácsok nem csak vw bogár autók
vásárlásához lehet használni, hanem bármely belsőégésű motorral üzemelő
gépjármű esetén is.
Ha egy autót szeretnénk vásárolni, el kell
döntenünk, hogy milyen célra, illetve milyen költségi kereteken belül
szeretnénk használni.
Az autót megvásárolhatjuk kereskedőtől, illetve
tulajtól, én az utóbit jobbnak tartom, nem csak árban olcsóbb, de
nyilván többet tud róla mondani, mint a kereskedő maga, és nem utolsó
szempont, hogy a tulaj személyiségét némiképp megismerve, következtetni
lehet az autó korábbi „életére”.
Az autó vizsgálatához célszerű segítséget is hívni,
méghozzá olyat, akinek már volt része autó vételben, és ért a műszaki
dolgokhoz, persze, ha mi már nem vagyunk túlképezve. :-)
Az autón vizsgálhatjuk:
-
kaszni
-
felfüggesztés
-
motor
-
fékek
-
villamosság
Bogár esetén a kaszni:
Kívül: leggyorsabban
rohadnak: kerékdob, sárvédő, küszöb, ajtóoszlop alsó része, padlólemez,
hátsó kerékfelfüggesztés, hátsó ülés alatt akksinál. Lényeges a
motorháztető, valamint a csomagértető könnyű nyithatósága, zárak,
ablakemelők működése, üvegek sarkában gyári jelzés, esetleg dátum
összevetése a gyártás vélt dátumával, amit később részletezek.
Bent: Számok, adattáblák megléte, korban
összeegyeztethetősége, esetleg a hátsó ülés melletti kárpitok
leszedése, bekukkantás, beázás nyomok keresése, kapcsolók, műszerek
működése, állapota, apró alkatrészek, kiegészítők (vízlehúzó gumi,
fogantyúk, króm kiegészítők, stb...)megléte, mert az áruk
megdöbbentően magas. Általában igaz, hogy jobban megéri megvenni
bontott eredeti német alkatrészt, mint új után gyártottat, kivétel:
tömítések, feszszabályzó, stb... A kaszni legyen inkább épségben,
mint a motor (drágább).
A dátumok, illetve
számok hova tartozása:
Alvázszám a hátsó
ülés alatt az alagúton, motorszám a dinamó (generátor) tartóbak
talpánál.
A modellévek
augusztustól augusztusig tartanak. A legfontosabb, hogy az alváz és a
motorszám időben stimmeljenek.
Például:
Alvázszám:
1968 dec.:
119,474,780-1969 júl.:119-1200,000
1969 aug.:
110,2000,001-1970.júl.:110,3100,0000 közé kell esnie.
Motorszám, ha 1200-as:
- D
0438824 1968 dec.
- D
0592445 1969 dec.
Ha 1300-as:
- 37
LE: E0020022 környékén,
- 40
LE: F1778164 környékén.
1969-től minden belső
kilincs, fogantyú fekete műanyag, a keréktárcsák króm bevonattal.
Motor
Ellenőrizni, minden
henger üzemel-e, kopogás, zörej adódhat a rosszul felerősített
alkatrészek miatt is (légszűrő stb.). Blokk: ne legyen repedt, alsó rész
lehet kissé olajos, de nem csöpöghet.
Beindítva zajok: nagy
szelep hézag, fordulatszámmal azonos kopácsolás, padlógáznál fémes
zörej. Törött szeleprugó fordulatszám felével egyenlő fémes kopogás.
Hajtórúd csapágy nagy hézaga fordulatszámmal egyező tompa kopogás.
Főcsapágy nagy hézaga egyes tompa ütések, melyek terheléstől függően
erősödnek. Dugattyúcsapszeg nagy hézaga fordulatszámmal megegyező
egyenletes fémes kopogás alapjáraton. Dugattyúkopogás alacsony
fordulatszámon, motor melegedésével megszűnik. Gyűrűtörés halk kopogás,
elmosódott sziszegő hang alacsony fordulatszámon. Dinamó vagy ventilátor
csapágy hibája, ha az ékszíjat levesszük, megszűnik (morgó zaj). Rossz
gyújtás, vagy rossz hőértékű gyertyánál nagyobb terheléstől
„csilingelés”. Kuplung berregése, zúgása hiba, lassan felengedve nem
rángathat. Olajbeöntő fedél levételénél ott sok kiáramló kipufogó-gáz:
kopott gyűrű. Leállítás után pár másodperccel újraindítás, ha pöccre
indul, akkor az akkumulátor jó. Figyelni, a hideg-meleg indíthatóságra,
indítómotor nem recseghet. Szivatóberendezés melegedő motornál, fogazott
tárcsa emelkedik, ezzel egy időben a fordulatszám csökken. Gyertyák
színe: elektróda legyen barna, rozsdabarna, de mindenképpen száraz.
Kormány torziós rúd sérülése, a kocsi a sérült oldal felé dől. Első
futómű állapota csakúgy, mint más típusoknál, a gumik állapotából
megítélhető. A kocsi fara, ha nem egyenes, akkor torziós rúd probléma
vagy külső-belső gumikarmantyú elkopott. Lengéscsillapítók lenyomva,
kerekenként két-három rugózás után megáll. Kormány alulról: kormányrudak
nincsenek elgörbülve, a kormánykereket forgatva a holtjáték kerék
elmozdulás nélkül 1-1,5 cm lehet. Ha a kormány nehezen mozog,
feltételezhetjük, hogy túlhúzták, hogy a kopás miatti holtjáték ne
tűnjön fel. Fék: a kerék belső oldalán nem lehet olajosság, olajfolyás.
A fékpedál tartósan lenyomva, a pedál nem süllyedhet, mert akkor
tömítetlen a fékrendszer. Ha pumpálásra keményedik, akkor öreg a
fékolaj,és/vagy levegős a rendszer. Kézifék: általában harmadik
kattanásra fixen behúz. Kerekek: azonos mintázat, méret (pótkerék is).
Ha a mintázatuk egyenlőtlenül kopott, az rossz futómű beállításra utal.
A keréktárcsák ne legyenek sérültek.
Villamosság:
Aksi, önindító többszöri egymás utáni indításkor
jó, recsegés nem lehet. Töltéslámpa működése, ha a gyújtást ráadva nem
világít, de a visszajelző-izzó jó, akkor a feszszabályzó, de inkább
szénkefék hibájára utal. Dinamó csapágy nem lehet zajos. Elosztófedelet
levesszük, nem lehet repedt. Elosztó tengely játéka nem megengedett (új
gyújtáselosztó, Bosch 009-es, kb. 22ezer forint). Vizsgáljuk meg az
érintkező állapotát, a pipát, a gyújtókábelek nem lehetnek repedtek.
Ezen kívül a műszerek, ellenőrző lámpák, ablaktörlő, kürt, kapcsolók,
lámpák működése.
Próbaút:
Különböző útminőségeken (beton, földút stb.) a
kuplung nem rángathat lassú felengedésnél, hirtelen gázadásra nem
csúszhat. Váltónak csendben, recsegés nélkül kell üzemelnie. A
sebességből kiugró váltó kopott kapcsolóműre utal. A hátsó híd, azaz
differenciálmű, ha hirtelen gyorsításkor, vagy lassításkor kopog, az a
főáttételek fogaskerekeinek meghibásodására utal. Ha állandó a zaj,
akkor rossz a fogaskerekek beállítása, ha kanyarban zajos, akkor az
differenciálmű hiba. Fontos az olajnyomás és a motor teljesítmény
ellenőrzése, a kormány sima úton semerre nem húzhat el, ellenkező
esetben rossz beállítás vagy guminyomás probléma. Kerékagy csapágynál a
folyamatos zúgás elhasználódottságot jelez. Elöl a csere gyerekjáték,
tavaly a teljes szett jó helyen kb. 4800,- Ft (hátul gázos). Ha minden
stimmel, kipróbálhatjuk a fűtést is. Félig nyert ügyünk van, ha a hátsó
ülés alatt nem füst, hanem meleg árad be. Ennél kényesebb az előre jutó
meleg levegő mennyisége és melegsége. Rosszul lakatolt (szétrohadt
küszöbű) autónál ez egyenlő a nullával.
Ezeken kívül
természetesen érdemes megnézni mindazt, amit más használt autó vételénél
is megtennénk. A kissé kopott motor az első indításnál kisebb
füstpamacsot kibocsáthat,mert fekvő boxer motorral van dolgunk. Ha a
motor és alvázszámok stimmelnek,akkor mindenképpen az alsó ékszíjtárcsa
megrángatásával kezdjük,mert ez elég sok mindent elárulhat a motor
főtengely körüli kopottságáról. Általában elmondható, hogy a
tengelyirányú holtjáték kézzel való érzékelhetősége nem kívánatos (~0,
5mm). Akkor ajánlom jó szívvel a vételt, ha hajlandó vagy otthon
bütykölni, a sok kis apróságot magad javítani. Az autószerelők általában
úgy fognak reátok tekinteni, mint „lámer” hobbistára, akinek az átlagnál
(szerintük) több pénze van. És általában a pénzedért még át is vágnak
(állítólag vannak kivételek, listájuk és még sok más:w3.swi.hu/vwinfo.).
Jobban lehet járni egy kicsit több pénzért egy jobb állapotú darabbal,
mert pl.: a lakatosmunka egy kész vagyon. Mire a gép nagyjából kész
lesz, könnyen belefuthatunk nagyon sok saját munkával is a
800000-1000000 Ft-os álomhatárba. Még nagyon sok mindent el lehetne
mondani, de ez mindig az adott Bogár, és az azzal kapcsolatos problémák
specifikuma. Azért ha teheted, mindenképpen próbálj meg egy Bogarat nem
csak fényképen látott emberkét magaddal vinni, mert „több szem többet
lát”.
Természetesen egy
harmincon túli autónál ez sem jelent garanciát. Itt fokozottan fenn áll
az „első idős gondos tulaj, aki esőben az utcára sem vitte ki a
kedvencét” duma.
Sok sikert az autó vásárlásához, akármilyenről
is van szó!