Vásárlási tanácsok

 Szerző:-                           2010.07.11

A következő tanácsok nem csak vw bogár autók vásárlásához lehet használni, hanem bármely belsőégésű motorral üzemelő gépjármű esetén is.  

Ha egy autót szeretnénk vásárolni, el kell döntenünk, hogy milyen célra, illetve milyen költségi kereteken belül szeretnénk használni.  

Az autót megvásárolhatjuk kereskedőtől, illetve tulajtól, én az utóbit jobbnak tartom, nem csak árban olcsóbb, de nyilván többet tud róla mondani, mint a kereskedő maga, és nem utolsó szempont, hogy a tulaj személyiségét némiképp megismerve, következtetni lehet az autó korábbi „életére”.

Az autó vizsgálatához célszerű segítséget is hívni, méghozzá olyat, akinek már volt része autó vételben, és ért a műszaki dolgokhoz, persze, ha mi már nem vagyunk túlképezve. :-)

Az autón vizsgálhatjuk:

-         kaszni

-         felfüggesztés

-         motor

-         fékek

-         villamosság

 

Bogár esetén a kaszni

Kívül: leggyorsabban rohadnak: kerékdob, sárvédő, küszöb, ajtóoszlop alsó része, padlólemez, hátsó kerékfelfüggesztés, hátsó ülés alatt akksinál. Lényeges a motorháztető, valamint a csomagértető könnyű nyithatósága, zárak, ablakemelők működése, üvegek sarkában gyári jelzés, esetleg dátum összevetése a gyártás vélt dátumával, amit később részletezek.

Bent: Számok, adattáblák megléte, korban összeegyeztethetősége, esetleg a hátsó ülés melletti kárpitok leszedése, bekukkantás, beázás nyomok keresése, kapcsolók, műszerek működése, állapota, apró alkatrészek, kiegészítők (vízlehúzó gumi, fogantyúk, króm kiegészítők, stb...)megléte, mert az áruk megdöbbentően magas. Általában igaz, hogy jobban megéri megvenni bontott eredeti német alkatrészt, mint új után gyártottat, kivétel: tömítések, feszszabályzó, stb... A kaszni legyen inkább épségben, mint a motor (drágább).

 

A dátumok, illetve számok hova tartozása: 

Alvázszám a hátsó ülés alatt az alagúton, motorszám a dinamó (generátor) tartóbak talpánál. 

A modellévek augusztustól augusztusig tartanak. A legfontosabb, hogy az alváz és a motorszám időben stimmeljenek.  

Például:

Alvázszám:

1968 dec.: 119,474,780-1969 júl.:119-1200,000

1969 aug.: 110,2000,001-1970.júl.:110,3100,0000 közé kell esnie.

 

Motorszám, ha 1200-as:  

- D 0438824 1968 dec.

- D 0592445 1969 dec. 

Ha 1300-as:

- 37 LE: E0020022 környékén,

- 40 LE: F1778164 környékén.

 

1969-től minden belső kilincs, fogantyú fekete műanyag, a keréktárcsák króm bevonattal.

 

Motor 

Ellenőrizni, minden henger üzemel-e, kopogás, zörej adódhat a rosszul felerősített alkatrészek miatt is (légszűrő stb.). Blokk: ne legyen repedt, alsó rész lehet kissé olajos, de nem csöpöghet.

Beindítva zajok: nagy szelep hézag, fordulatszámmal azonos kopácsolás, padlógáznál fémes zörej. Törött szeleprugó fordulatszám felével egyenlő fémes kopogás. Hajtórúd csapágy nagy hézaga fordulatszámmal egyező tompa kopogás. Főcsapágy nagy hézaga egyes tompa ütések, melyek terheléstől függően erősödnek. Dugattyúcsapszeg nagy hézaga fordulatszámmal megegyező egyenletes fémes kopogás alapjáraton. Dugattyúkopogás alacsony fordulatszámon, motor melegedésével megszűnik. Gyűrűtörés halk kopogás, elmosódott sziszegő hang alacsony fordulatszámon. Dinamó vagy ventilátor csapágy hibája, ha az ékszíjat levesszük, megszűnik (morgó zaj). Rossz gyújtás, vagy rossz hőértékű gyertyánál nagyobb terheléstől „csilingelés”. Kuplung berregése, zúgása hiba, lassan felengedve nem rángathat. Olajbeöntő fedél levételénél ott sok kiáramló kipufogó-gáz: kopott gyűrű. Leállítás után pár másodperccel újraindítás, ha pöccre indul, akkor az akkumulátor jó. Figyelni, a hideg-meleg indíthatóságra, indítómotor nem recseghet. Szivatóberendezés melegedő motornál, fogazott tárcsa emelkedik, ezzel egy időben a fordulatszám csökken. Gyertyák színe: elektróda legyen barna, rozsdabarna, de mindenképpen száraz. Kormány torziós rúd sérülése, a kocsi a sérült oldal felé dől. Első futómű állapota csakúgy, mint más típusoknál, a gumik állapotából megítélhető. A kocsi fara, ha nem egyenes, akkor torziós rúd probléma vagy külső-belső gumikarmantyú elkopott. Lengéscsillapítók lenyomva, kerekenként két-három rugózás után megáll. Kormány alulról: kormányrudak nincsenek elgörbülve, a kormánykereket forgatva a holtjáték kerék elmozdulás nélkül 1-1,5 cm lehet. Ha a kormány nehezen mozog, feltételezhetjük, hogy túlhúzták, hogy a kopás miatti holtjáték ne tűnjön fel. Fék: a kerék belső oldalán nem lehet olajosság, olajfolyás. A fékpedál tartósan lenyomva, a pedál nem süllyedhet, mert akkor tömítetlen a fékrendszer. Ha pumpálásra keményedik, akkor öreg a fékolaj,és/vagy levegős a rendszer. Kézifék: általában harmadik kattanásra fixen behúz. Kerekek: azonos mintázat, méret (pótkerék is). Ha a mintázatuk egyenlőtlenül kopott, az rossz futómű beállításra utal. A keréktárcsák ne legyenek sérültek.

 

Villamosság:

Aksi, önindító többszöri egymás utáni indításkor jó, recsegés nem lehet. Töltéslámpa működése, ha a gyújtást ráadva nem világít, de a visszajelző-izzó jó, akkor a feszszabályzó, de inkább szénkefék hibájára utal. Dinamó csapágy nem lehet zajos. Elosztófedelet levesszük, nem lehet repedt. Elosztó tengely játéka nem megengedett (új gyújtáselosztó, Bosch 009-es, kb. 22ezer forint). Vizsgáljuk meg az érintkező állapotát, a pipát, a gyújtókábelek nem lehetnek repedtek. Ezen kívül a műszerek, ellenőrző lámpák, ablaktörlő, kürt, kapcsolók, lámpák működése.

 

Próbaút:

Különböző útminőségeken (beton, földút stb.) a kuplung nem rángathat lassú felengedésnél, hirtelen gázadásra nem csúszhat. Váltónak csendben, recsegés nélkül kell üzemelnie. A sebességből kiugró váltó kopott kapcsolóműre utal. A hátsó híd, azaz differenciálmű, ha hirtelen gyorsításkor, vagy lassításkor kopog, az a főáttételek fogaskerekeinek meghibásodására utal. Ha állandó a zaj, akkor rossz a fogaskerekek beállítása, ha kanyarban zajos, akkor az differenciálmű hiba. Fontos az olajnyomás és a motor teljesítmény ellenőrzése, a kormány sima úton semerre nem húzhat el, ellenkező esetben rossz beállítás vagy guminyomás probléma. Kerékagy csapágynál a folyamatos zúgás elhasználódottságot jelez. Elöl a csere gyerekjáték, tavaly a teljes szett jó helyen kb. 4800,- Ft (hátul gázos). Ha minden stimmel, kipróbálhatjuk a fűtést is. Félig nyert ügyünk van, ha a hátsó ülés alatt nem füst, hanem meleg árad be. Ennél kényesebb az előre jutó meleg levegő mennyisége és melegsége. Rosszul lakatolt (szétrohadt küszöbű) autónál ez egyenlő a nullával.

Ezeken kívül természetesen érdemes megnézni mindazt, amit más használt autó vételénél is megtennénk. A kissé kopott motor az első indításnál kisebb füstpamacsot kibocsáthat,mert fekvő boxer motorral van dolgunk. Ha a motor és alvázszámok stimmelnek,akkor mindenképpen az alsó ékszíjtárcsa megrángatásával kezdjük,mert ez elég sok mindent elárulhat a motor főtengely körüli kopottságáról. Általában elmondható, hogy a tengelyirányú holtjáték kézzel való érzékelhetősége nem kívánatos (~0, 5mm). Akkor ajánlom jó szívvel a vételt, ha hajlandó vagy otthon bütykölni, a sok kis apróságot magad javítani. Az autószerelők általában úgy fognak reátok tekinteni, mint „lámer” hobbistára, akinek az átlagnál (szerintük) több pénze van. És általában a pénzedért még át is vágnak (állítólag vannak kivételek, listájuk és még sok más:w3.swi.hu/vwinfo.). Jobban lehet járni egy kicsit több pénzért egy jobb állapotú darabbal, mert pl.: a lakatosmunka egy kész vagyon. Mire a gép nagyjából kész lesz, könnyen belefuthatunk nagyon sok saját munkával is a 800000-1000000 Ft-os álomhatárba. Még nagyon sok mindent el lehetne mondani, de ez mindig az adott Bogár, és az azzal kapcsolatos problémák specifikuma. Azért ha teheted, mindenképpen próbálj meg egy Bogarat nem csak fényképen látott emberkét magaddal vinni, mert „több szem többet lát”.

Természetesen egy harmincon túli autónál ez sem jelent garanciát. Itt fokozottan fenn áll az „első idős gondos tulaj, aki esőben az utcára sem vitte ki a kedvencét” duma. 

 

Sok sikert az autó vásárlásához, akármilyenről is van szó!