A következő tanácsok nem csak vw bogár autók 
		vásárlásához lehet használni, hanem bármely belsőégésű motorral üzemelő 
		gépjármű esetén is.  
		Ha egy autót szeretnénk vásárolni, el kell 
		döntenünk, hogy milyen célra, illetve milyen költségi kereteken belül 
		szeretnénk használni.  
		Az autót megvásárolhatjuk kereskedőtől, illetve 
		tulajtól, én az utóbit jobbnak tartom, nem csak árban olcsóbb, de 
		nyilván többet tud róla mondani, mint a kereskedő maga, és nem utolsó 
		szempont, hogy a tulaj személyiségét némiképp megismerve, következtetni 
		lehet az autó korábbi „életére”. 
		Az autó vizsgálatához célszerű segítséget is hívni, 
		méghozzá olyat, akinek már volt része autó vételben, és ért a műszaki 
		dolgokhoz, persze, ha mi már nem vagyunk túlképezve. :-)
		
		Az autón vizsgálhatjuk:
		
		-         
		kaszni
		
		-         
		felfüggesztés
		
		-         
		motor
		
		-         
		fékek
		
		-         
		villamosság
		 
		
		Bogár esetén a kaszni: 
		Kívül: leggyorsabban 
		rohadnak: kerékdob, sárvédő, küszöb, ajtóoszlop alsó része, padlólemez, 
		hátsó kerékfelfüggesztés, hátsó ülés alatt akksinál. Lényeges a 
		motorháztető, valamint a csomagértető könnyű nyithatósága, zárak, 
		ablakemelők működése, üvegek sarkában gyári jelzés, esetleg dátum 
		összevetése a gyártás vélt dátumával, amit később részletezek.
		Bent: Számok, adattáblák megléte, korban 
			összeegyeztethetősége, esetleg a hátsó ülés melletti kárpitok 
			leszedése, bekukkantás, beázás nyomok keresése, kapcsolók, műszerek 
			működése, állapota, apró alkatrészek, kiegészítők (vízlehúzó gumi, 
			fogantyúk, króm kiegészítők, stb...)megléte, mert az áruk 
			megdöbbentően magas. Általában igaz, hogy jobban megéri megvenni 
			bontott eredeti német alkatrészt, mint új után gyártottat, kivétel: 
			tömítések, feszszabályzó, stb... A kaszni legyen inkább épségben, 
			mint a motor (drágább).
		 
		A dátumok, illetve 
		számok hova tartozása: 
		Alvázszám a hátsó 
		ülés alatt az alagúton, motorszám a dinamó (generátor) tartóbak 
		talpánál. 
		A modellévek 
		augusztustól augusztusig tartanak. A legfontosabb, hogy az alváz és a 
		motorszám időben stimmeljenek.  
		Például:
		Alvázszám:
		1968 dec.: 
		119,474,780-1969 júl.:119-1200,000
		1969 aug.: 
		110,2000,001-1970.júl.:110,3100,0000 közé kell esnie.
		 
		Motorszám, ha 1200-as:  
		- D 
		0438824 1968 dec.
		- D 
		0592445 1969 dec. 
		Ha 1300-as:
		- 37 
		LE: E0020022 környékén,
		- 40 
		LE: F1778164 környékén.
		 
		1969-től minden belső 
		kilincs, fogantyú fekete műanyag, a keréktárcsák króm bevonattal.
		 
		Motor 
		Ellenőrizni, minden 
		henger üzemel-e, kopogás, zörej adódhat a rosszul felerősített 
		alkatrészek miatt is (légszűrő stb.). Blokk: ne legyen repedt, alsó rész 
		lehet kissé olajos, de nem csöpöghet.
		Beindítva zajok: nagy 
		szelep hézag, fordulatszámmal azonos kopácsolás, padlógáznál fémes 
		zörej. Törött szeleprugó fordulatszám felével egyenlő fémes kopogás. 
		Hajtórúd csapágy nagy hézaga fordulatszámmal egyező tompa kopogás. 
		Főcsapágy nagy hézaga egyes tompa ütések, melyek terheléstől függően 
		erősödnek. Dugattyúcsapszeg nagy hézaga fordulatszámmal megegyező 
		egyenletes fémes kopogás alapjáraton. Dugattyúkopogás alacsony 
		fordulatszámon, motor melegedésével megszűnik. Gyűrűtörés halk kopogás, 
		elmosódott sziszegő hang alacsony fordulatszámon. Dinamó vagy ventilátor 
		csapágy hibája, ha az ékszíjat levesszük, megszűnik (morgó zaj). Rossz 
		gyújtás, vagy rossz hőértékű gyertyánál nagyobb terheléstől 
		„csilingelés”. Kuplung berregése, zúgása hiba, lassan felengedve nem 
		rángathat. Olajbeöntő fedél levételénél ott sok kiáramló kipufogó-gáz: 
		kopott gyűrű. Leállítás után pár másodperccel újraindítás, ha pöccre 
		indul, akkor az akkumulátor jó. Figyelni, a hideg-meleg indíthatóságra, 
		indítómotor nem recseghet. Szivatóberendezés melegedő motornál, fogazott 
		tárcsa emelkedik, ezzel egy időben a fordulatszám csökken. Gyertyák 
		színe: elektróda legyen barna, rozsdabarna, de mindenképpen száraz. 
		Kormány torziós rúd sérülése, a kocsi a sérült oldal felé dől. Első 
		futómű állapota csakúgy, mint más típusoknál, a gumik állapotából 
		megítélhető. A kocsi fara, ha nem egyenes, akkor torziós rúd probléma 
		vagy külső-belső gumikarmantyú elkopott. Lengéscsillapítók lenyomva, 
		kerekenként két-három rugózás után megáll. Kormány alulról: kormányrudak 
		nincsenek elgörbülve, a kormánykereket forgatva a holtjáték kerék 
		elmozdulás nélkül 1-1,5 cm lehet. Ha a kormány nehezen mozog, 
		feltételezhetjük, hogy túlhúzták, hogy a kopás miatti holtjáték ne 
		tűnjön fel. Fék: a kerék belső oldalán nem lehet olajosság, olajfolyás. 
		A fékpedál tartósan lenyomva, a pedál nem süllyedhet, mert akkor 
		tömítetlen a fékrendszer. Ha pumpálásra keményedik, akkor öreg a 
		fékolaj,és/vagy levegős a rendszer. Kézifék: általában harmadik 
		kattanásra fixen behúz. Kerekek: azonos mintázat, méret (pótkerék is). 
		Ha a mintázatuk egyenlőtlenül kopott, az rossz futómű beállításra utal. 
		A keréktárcsák ne legyenek sérültek.
		 
		Villamosság:
		
			Aksi, önindító többszöri egymás utáni indításkor 
		jó, recsegés nem lehet. Töltéslámpa működése, ha a gyújtást ráadva nem 
		világít, de a visszajelző-izzó jó, akkor a feszszabályzó, de inkább 
		szénkefék hibájára utal. Dinamó csapágy nem lehet zajos. Elosztófedelet 
		levesszük, nem lehet repedt. Elosztó tengely játéka nem megengedett (új 
		gyújtáselosztó, Bosch 009-es, kb. 22ezer forint). Vizsgáljuk meg az 
		érintkező állapotát, a pipát, a gyújtókábelek nem lehetnek repedtek. 
		Ezen kívül a műszerek, ellenőrző lámpák, ablaktörlő, kürt, kapcsolók, 
		lámpák működése.
			 
		
		Próbaút: 
		
			Különböző útminőségeken (beton, földút stb.) a 
		kuplung nem rángathat lassú felengedésnél, hirtelen gázadásra nem 
		csúszhat. Váltónak csendben, recsegés nélkül kell üzemelnie. A 
		sebességből kiugró váltó kopott kapcsolóműre utal. A hátsó híd, azaz 
		differenciálmű, ha hirtelen gyorsításkor, vagy lassításkor kopog, az a 
		főáttételek fogaskerekeinek meghibásodására utal. Ha állandó a zaj, 
		akkor rossz a fogaskerekek beállítása, ha kanyarban zajos, akkor az 
		differenciálmű hiba. Fontos az olajnyomás és a motor teljesítmény 
		ellenőrzése, a kormány sima úton semerre nem húzhat el, ellenkező 
		esetben rossz beállítás vagy guminyomás probléma. Kerékagy csapágynál a 
		folyamatos zúgás elhasználódottságot jelez. Elöl a csere gyerekjáték, 
		tavaly a teljes szett jó helyen kb. 4800,- Ft (hátul gázos). Ha minden 
		stimmel, kipróbálhatjuk a fűtést is. Félig nyert ügyünk van, ha a hátsó 
		ülés alatt nem füst, hanem meleg árad be. Ennél kényesebb az előre jutó 
		meleg levegő mennyisége és melegsége. Rosszul lakatolt (szétrohadt 
		küszöbű) autónál ez egyenlő a nullával.
		Ezeken kívül 
		természetesen érdemes megnézni mindazt, amit más használt autó vételénél 
		is megtennénk. A kissé kopott motor az első indításnál kisebb 
		füstpamacsot kibocsáthat,mert fekvő boxer motorral van dolgunk. Ha a 
		motor és alvázszámok stimmelnek,akkor mindenképpen az alsó ékszíjtárcsa 
		megrángatásával kezdjük,mert ez elég sok mindent elárulhat a motor 
		főtengely körüli kopottságáról. Általában elmondható, hogy a 
		tengelyirányú holtjáték kézzel való érzékelhetősége nem kívánatos (~0, 
		5mm). Akkor ajánlom jó szívvel a vételt, ha hajlandó vagy otthon 
		bütykölni, a sok kis apróságot magad javítani. Az autószerelők általában 
		úgy fognak reátok tekinteni, mint „lámer” hobbistára, akinek az átlagnál 
		(szerintük) több pénze van. És általában a pénzedért még át is vágnak 
		(állítólag vannak kivételek, listájuk és még sok más:w3.swi.hu/vwinfo.). 
		Jobban lehet járni egy kicsit több pénzért egy jobb állapotú darabbal, 
		mert pl.: a lakatosmunka egy kész vagyon. Mire a gép nagyjából kész 
		lesz, könnyen belefuthatunk nagyon sok saját munkával is a 
		800000-1000000 Ft-os álomhatárba. Még nagyon sok mindent el lehetne 
		mondani, de ez mindig az adott Bogár, és az azzal kapcsolatos problémák 
		specifikuma. Azért ha teheted, mindenképpen próbálj meg egy Bogarat nem 
		csak fényképen látott emberkét magaddal vinni, mert „több szem többet 
		lát”.
		
		
		Természetesen egy 
		harmincon túli autónál ez sem jelent garanciát. Itt fokozottan fenn áll 
		az „első idős gondos tulaj, aki esőben az utcára sem vitte ki a 
		kedvencét” duma. 
		
		 
		Sok sikert az autó vásárlásához, akármilyenről 
		is van szó!