2024. április 19, péntek     Emma

Bejelentkezés



Keresés


A motor ki és beszerelése Nyomtatás E-mail  
Írta: Administrator    2007. január 31. szerda, 22:49

A motor kiszerelését sík, szilárd burkolatú felületen végezzük. A szükséges eszközök: 9 mm-es, 10 mm-es és 13 mm-es villáskulcs, két 17 mm-es hajlított csillagkulcs, különbözõ nagyságú csavarhúzók, kereszthornyos csavarhúzó, kombinált fogó, "krokodil-emelõ" vagy e helyett erõs deszka vagy gázcsõ és két segéderõ, valamint tisztító és kenõanyag. Ha mindezen eszközökkel felszerelkeztünk, nincs más hátra, mint munkához látni. Az alábbiakban vázlatpont szerûen kerülnek felsorolásra a munkafolyamatok:

1. - Kapcsoljuk le az akkumulátor test-kábelét (fonott vörösréz-szalag), (13 mm-es villáskulcs).

2. - Amennyiben van üzemanyag csap, akkor azt zárjuk el. Ha nincs, akkor az üzemanyag tömlõt zárjuk el. Ez történhet úgy, hogy egy csipesz segítségével elszorítjuk, vagy a végét bedugaszoljuk.

Image
1. ábra

3. - A forgattyúház szellõzõ tömlõjét vegyük le a légszûrõrõl. Vegyük le a porlasztó elõmelegítõ tömlõjét is (kombinált fogóval). Ezután a légszûrõt távolítsuk el a porlasztócsonkról (nagy csavarhúzó).

Image
2. ábra
Image
3. ábra

 
4. - Csavarozzuk le a hátsó motortakaró lemezt. Ehhez öt horonyfejû csavar oldása szükséges. A lemezt hátrafelé, felfelé emeljük ki.

5. - A dinamóról, a porlasztóindító automatikáról, a gyújtótekercsrõl és az olajnyomás-kapcsolóról vegyük le a vezetékeket. Az esetleges kellemetlenségek végett hasznos a kábeleket felirattal ellátni a szerelés ideje alatt.

Image
4. ábra
Image
5. ábra

6. - A porlasztón lévõ gázhuzalt vegyük le (oldjuk ki a szorítócsavart) és toljuk a turbinaházba. Néhány régebbi változatnál egy rugó található a bowden végén. Ügyelni kell arra, hogy ez a rugó meg ne nyúljon a kiszereléskor.

Image
6. ábra

7. - Az elosztó-berendezés rögzítõcsavarját oldjuk ki (10 mm-es kulccsal) és azt forgassuk el mindaddig, amíg a vákuum-doboz a motor leeresztésekor már nem ütközik bele a motortér hátsó határoló lemezébe.

Image
7. ábra

8. - Emeljük fel a kocsit, és bakoljuk fel. A kocsi farának a padlószinttõl 90 cm -re kell lennie. Az elsõ kerekeket egy fatuskóval, téglával, vagy egyéb erre a célra alkalmas testtel támasszuk meg oly módon, hogy ne gurulhassanak el.

9. - Alul a motoron mindkét fûtõ-tömlõt és a fûtõcsappantyú-vezetéket oldjuk le (10 mm-es és 9 mm-es kulccsal).

Image
8. ábra

10. - A mindössze 4 rögzítõ csavarból, amelyek a motort a hajtómûházhoz hozzákötik, kettõnek az anyáját oldjuk meg (17 mm-es hajlított csillagkulcs), mégpedig a két alsó csavarról.

Image
9. ábra

11. - A porlasztó gázhuzalját húzzuk ki az egyik vezetõcsõbõl (a kocsi alsó oldala alól közelíthetõ meg).

12. - A -krokodil-emelõt- helyezzük a motor alá. Ha nincs, akkor a motort két segítõnek egy oldalról alátolt erõs deszka, vagy csõ segítségével meg kell emelnie.
 

Image
10. ábra

13. - Oldjuk meg a hûtõ-ventilátor mögött lévõ két felsõ rögzítõ csavart. Abban az esetben, ha a felsõ csavarok az anyák megoldásakor elfordulnának, akkor az anyákat egy (17 mm -es) ellenkulccsal fogjuk meg. Ha levettük a bal kereket, akkor mindkét csavar hozzáférhetõvé válik. Adott esetben alulról, a hajtómû fölött érhetjük el ezeket a csavarokat.

Image
11. ábra

14. - A -krokodil-emelõt- alulról támasszuk a motor alá, ill. alátolt deszka vagy csõ segítségével tartsuk.

15. - A kipufogócsõ-csonkokat vagy a szívócsövet megfogva a motort óvatosan kissé hátrafelé húzzuk az emelõvel együtt, mindaddig, míg a tengelykapcsoló nyomólapja a hajtómû meghajtó tengelyétõl szabaddá válik.

16. - A motort óvatosan süllyesszük lefelé mindaddig, amíg az hátul kivehetõvé válik. Esetleg kevéssé hátrafelé és felfelé billenthetõ. Vigyázat: a motor kiemelésekor ügyeljünk a nyomólapra, a tengelykapcsoló tárcsára és a hajtómûtengelyre, hogy elkerüljük ezek megsérülését.

Image
12. ábra

Image
13. ábra

Image
14. ábra

A fentiekben nem tértünk ki az automatikus váltóval szerelt gépkocsikra. Az elõzõeket kiegészítendõ, a következõ mûveleteket kell elvégeznünk:

6,5. - A gázkar mellett található kapcsolóról el kell távolítani a két vezetéket.

10,5. - A váltóhoz csatlakozó két csövet félre kell húzni.

11,5. - Alul egy nyílás található, mely arra szolgál, hogy a meghajtótárcsa csavarok hozzáférhetõek legyenek. Addig kell a motort csavarni, amíg az egyik csavar láthatóvá nem válik. A csavar kitekerése után ugyanezt meg kell ismételni a másik két csavarnál is.

A motor visszaszerelését a kiszereléssel fordított sorrendben kell elvégezni. Beszerelés elõtt és alatt ajánlatos a következõk figyelembe vétele:

1. - Motor megtisztítása.

2. - A lendkeréken lévõ üreges csavarban lévõ tûgörgõs csapágyat kopás szempontjából megvizsgáljuk és kb. 10 gramm hõálló univerzál -kenõzsírral feltöltjük.

3. - Az indítómotor tengely perselyét és az indítómotor fogaskerekét könnyedén kenjük meg zsírral.

4. - A hajtómû meghajtó tengelyének fogazását tisztítsuk és olajozzuk meg.

5. - Tisztogassuk meg a hajtómû-házat és a motorperemet.

6. - Vizsgáljuk meg, hogy a tengelykapcsoló csapágya, a kinyomó csapágy és a nyomólap jó állapotban van-e.

7. - A tengelykapcsolón vizsgáljuk meg, hogy a tengelykapcsoló -tárcsa központosítása helyes-e. Ha a tengelykapcsoló nem volt kiszerelve és a motor kiszerelése közben a sarkai nem ütõdtek be semmibe, akkor ez a vizsgálat felesleges. Ha nincs tengelykapcsoló vezetõtüskénk, (VW 219 sz. speciális szerszám), akkor régi VW hajtómûtengely megteszi ugyanazt a szolgálatot. Ha a tengely fogazata a tárcsa belsõ fogazatába nem, vagy csak részben vezethetõ be, akkor a lendkeréken lévõ szorítólemezen lévõ hat csavart csavarozzuk le és a tárcsát újra központosítsuk. Esetleg ütés szempontjából is vizsgáljuk meg. E célból a tengelyt helyezzük be a hozzá tartozó görgõs csapágyba, fogjuk be satuba, húzzuk rá a tárcsát és forgás közben ellenõrizzük.

8. - Ne feledkezzünk meg arról, hogy beszerelés elõtt a hátsó motor-fedõlemezt eltávolítsuk. Az elosztót forgassuk el, hogy ne ütközzék semmibe.

9. - Vigyázat: legyünk óvatosak, amikor a tengelykapcsolót a hajtómû meghajtó tengelyére rátoljuk, nehogy a tengely meggörbüljön, vagy más módon megsérüljön. A lendkerékben lévõ tûgörgõs csapágy és a nyomólap is veszélyeztetve van a motor erõteljes betolása közben. Ajánlatos, a forgattyús tengelyt az ékszíj segítségével ide-oda forgatni, így a meghajtó tengelyt jobban lehet betolni a tengelykapcsoló tárcsába és a lendkerék tûgörgõs csapágyába. A hajtómû tengelyt bekapcsolt sebességfokozattal kell rögzíteni.

10. - A motoron lévõ két alsó csavart helyezzük be a hajtómûház furataiba. A motort szorosan szorítsuk a peremhez. Elõbb a két felsõ rögzítõ csavar anyáit csavarjuk fel, azután a két alsó csavar anyáit. Ezután az anyákat azonos sorrendben húzzuk meg szorosra. Arra figyelemmel kell lenni, az összes sérült anya és vezeték kicserélésre kerüljön.

11. - A hátsó motorfedõ-lemez felhelyezésekor ügyeljünk arra, hogy a gumi-tömítés felsõ éle a lemez fölé és az alsó él a lemez alá kerüljön. Különben a kocsi aljából por, szennyezõdés és esetleg kipufogógáz kerülhet a fûtõrendszerbe. A csavarok alátéttárcsáiról ne feledkezzünk meg.

12. - Csatlakoztassuk be a gázhuzalt.

13. - Állítsuk be a gyújtás-idõpontot.

Jó munkát kíván az SZMB...

Forrásirodalom: Dieter Korp - VW 1200/1300/1500 Tanácsadó (1968)
Fényképek: SZMB Siófok 2003. június