Szükséges szerszámok:
- 36-os dugókulcs hajtószárral a féltengelyanya lazításához
- 14-es dugókulcs, hosszabbítóval, racsnis szárral a csapágyfedél szereléséhez
- 11-es villáskulcs a fékcső oldásához
- 10-es csillagkulcs a kézifékkötél oldásához
- laposfejű csavarhúzó a szimmering kiszedéshez és egyéb feszítéshez
- gumikalapács
- csapágylehúzó
- meg 1-2 célszerszám (csövek, tehermentesítő lap)
A féltengelyanya sasszegét távolítsuk el, majd lazítsuk meg az anyát.
A bogit emeljük meg és bakoljunk alá, majd szereljük le a kereket.
A fékcsövet, és a kézifékkötelet kössük ki.
Tekerjük le a féltengelyanyát, és vegyük le a fékdobot és ez a kép tárul elénk:
1. Szedjük ki a csapágyfedél csavarjait.
2-3. Vegyük ki a csapágyfedelet, majd a féktartó lemezt, hogy ne legyen olajos minden.
4-5. Sorban vegyük ki az alkatrészeket, külső távtartó, kis ”O” gyűrű, lemezalátét, nagy ”O” gyűrű (ez nincs a képen csak jelölve van a helye)
6. A távtartó belső részébe beleilleszkedik a kis ”O” gyűrű, ezért van így kiképezve ez a rész. ÖSSZESZERELÉSNÉL FONTOS!
7. A külső távtaró felületét vizsgáljuk meg, ha nagyon kopott, berágott, akkor cseréljük.
8. Gumikalapáccsal óvatosan ütközésig üssük be a féltengelyt, majd húzzuk ki kézzel a féltengelyt, ameddig engedi.
9. Még nem fér alá a csapágylehúzó.
10-11. Nem baj, van egy egyszerű célszerszám (tehermentesítő lapnak neveztem el), amit beütünk a csapágy és a csőtengely csapágyháza közé, hogy ne sérüljön a válla.
12. Ismét megütögetjük a féltengelyt.
13. Majd kézzel kihúzzuk ismét a tengelyt.
14-15. Majd a csapágylehúzóval leszedjük a csapágyat, ekkor már látható a belső távtartó is.
16-20. Ügyeljünk arra, hogy csak egyféleképpen lehet visszarakni a belső távtartó gyűrűt a lekerekített rész miatt, ezzel a részével illeszkedik a féltengelyre.
21. Rakjuk fel a csapágyat a féltengelyre.
22. A csapágy belső gyűrűjének megfelelő átmérőjű csővel kocogtassuk fel a csapágyat ameddig lehet.
23-24. Hiába minden, ennél jobban a gyárban sem tudják felütni a csapágyat, még nincs teljesen felfeküdve a csapágy a tengelyre, ezért lehet még ki-be huzogálni a féltengelyt.
25. Rakjunk sorban vissza mindent (lemezalátétet)
26. Kis ”O” gyűrűt.
27. Külső távtartó gyűrűt.(”O”gyűrű helyét figyelni)
28-30. Szépen a helyén minden, de a csapágy még mindig nincs teljesen felütközve, ezért felrakunk egy fékdobot és ráhúzzuk a féltengelyanyával.
31. Így már patent, felfeküdt a csapágy rendesen.
32. A csapágyfedélben helyezkedik el az olajterelő lemez és a féltengely szimmering.
33-34. Megfordítjuk a csapágyfedelet, az olajterelő lemezalátétet eltoljuk, így egyből látható lesz a szimmering, majd csavarhúzóval körben kifeszítjük a helyéről.
35-36. A csapágyfedelet tisztítsuk meg, ne feledkezzünk el az olajkifolyó furatról sem, majd tegyük vissza az olajterelő lemezt.
37. Majd a szimmeringet is tegyük bele.
38-39. A régi csapágyat rárakjuk a szimmeringre és beütjük, vagy préseljük vele.
40-41. Még nincs a helyén, ide kell egy cső, ami a szimmering külső átmérőjével megegyezik, majd a segítségével a helyére ütni, préselni.
42. Most már a helyén van a szimmering is.
43. Rakjuk fel a papírtömítést (piros nyíl) és a nagy ”O”gumigyűrűt (zöld nyíl) a helyére.
44. Rakjuk fel a féktartó lemezt és rá a másik papírtömítést (piros nyíl).
Még egyszer a helyes szerelési sorrend.
45. Szereljük a helyére a csapágyfedelet (olajkifolyó furat lefelé nézzen, a szimmering tömítő élét pedig vékonyan olajozzuk be) és húzzuk meg a csavarjait.
Tisztítsuk meg a féltengely, a fékdob bordás részét, és a menetet, kenjük be vékonyan zsírral és szereljük össze, majd sasszeggel biztosítsuk le az anyát.
Kössük vissza a fékcsövet és a kézifékkötelet, légtelenítsük a féket, szereljük fel a kereket, bakoljuk le a kocsit, és pótoljuk az elfolyt váltóolajat.
Jó SZMB-t kívánok hozzá!
Fotó és szöveg: ESZ-764 NYÍREGYHÁZI BOGÁRKLUB