2024. március 19, kedd     József és Bánk

Bejelentkezés



Keresés


Bogarak Magyarországon Nyomtatás E-mail  
Írta: NGA    2009. december 18. péntek, 06:07

A háború után Magyarországon a Volkswagen már az ötvenes évektől jelen volt. Sok VW T1 busz mentőautóként is jelen volt, és a magánimportban is sok autó érkezett Mo-ra. A 60-as évek elején a szabályok enyhülésével sokan kaptak külföldi rokonoktól Volkswageneket. Azért választották sokan a Bogarat, mert megbizható, strapabíró jármű, és a hazai utak minősége akkoriban erős kivánnivalókat hagyott maga után. Autópálya nem volt, és a főutak kivételével az utak jelentős része alkalmatlan volt a nagy sebességre. Tulajdonképeen az akkori kornak megfelelt az a sebesség, amit a VW tartani tudott, hiszen szinte nem is volt olyan út, ahol 100-nál gyorsabban lehetett volna biztonságban közlekedni. A hatvanas évek közepére a motorizáció is erős változáson ment keresztül.

1964-ben létrehozták a Merkur autókereskedelmi vállalaltot, ahol már forintért lehetett autót vásárolni. Igaz ennek szigorú korlátai voltak, mivel csak meghatározott tipusokat forgalmaztak, ami általában a Trabant, Wartburg, Skoda, Moszkvics tipusokban merült ki. A Konsumex ekkor már elkezdte az un. dolláros autók forgalmazását, ahol konvertibilis valutáért lehetett szinte azonnal autót venni. Itt már nagy volt a választék. Jelen voltak a keleti blokk autói, de már vásárolhatók voltak VW, Opel, Fiat, és Ford tipusok is.


1966 hozott változást a forintért vásárolható autók választékában. A Wartburg gyár átállt az új 353-as tipus gyártására, és ez jelentős termeléskiesést okozott, hónapokig nem hoztak be az országba Wartburgot. Azt tudni kellett, hogy akkoriban hierarchiája volt az autóknak, és a Wartburg ebben előkelő helyen szerepelt, orvosok, művészek vásárolták. Hogy ezt a kiesést valahogy kompenzálni tudják, kisebb darabszámban behoztak Fiatot és Volkswagen Bogarat, és akinek Wartburg kiutalása volt, az - igaz - jelentős felárért, de választhatta a várakozás helyett a VW Bogarat. Ezzel az autós hierarchiában rögtön az élre ugrott a tulajdonos, hiszen a Bogár nyugati autó volt, és a végsebessége az akkori keleti autók között is az élmezőnybe sorolta. 1966 júliusától vehették át az új Bogarakat a tulajdonosok. Ekkor már elkezdett tárgyalni a Volkswagen gyárral a magyar állam, és különböző kooperációs szerződéseknek köszönhetően 1967 és 1974 között szinte folyamatosan kaphatók voltak. Az árak 1971-re elérték a 100.000 Ft-ot, ami jóval drágább volt, mint a kor szovjet csodája a zsiguli ára, és 1974-ben már 140e Ft fölé is ment. Ez is mutatta, hogy a Bogár nem volt olcsó autó, a minőséget, és a nyugati presztizst meg kellett fizetni. Holott tuljadonképpen európa másik felében a kimondottan olcsó autók közé tartozott.


A szervizellátást viszonylagosan jól megoldották, bár például Pécsről, ahol sok orvos választotta a VW-t autójául, Szekszárdra kellett szervizbe vinni az autót. Az alkatrészellátás azonban katasztrofális volt. Sokszor találkoztam olyan volt VW tulajjal, aki a garázsában kisebb alkatrészraktárt tartott, mivel a kereskedelem ezeket nem forgalmazta, igy az olyan kopóalkatrészek, mint a kipufogó, gömbfejek, fékalkatrészek nagy kincsek voltak. Sajnos ez vezetett oda, hogy a 80-as évekre mindenféle oda nem illő alkatrészekkel (Trabant lámpa, Wartburg kuplung, Dacia generátor, Skoda kerék és féltengelygumiharang, valamint mindenféle bontott autóból kiszedett ülés) pótolták a nem kaphatókat. Ez előre is vetitette a Bogár értékének lecsökkenését. Míg 1971-ben Vitray Tamás büszkén jelentette ki, hogy a következő autója ismét egy Bogár lesz, addig például 1982-ben egy magyar játékfilmben a Bogarat már öreg roncsnak tekinti a család.


A 90-es évekig ezek az autók sok esetben mintegy öngyógyulóként is képesek voltak a működésre, és a fellendülés meghozta a második életét ezeknek az autóknak. A 80-as évek végén a vámfeltételek enyhitésével sokan hoztak be Németországból még igen csak jó állapotban levő Bogarakat. Ez, valamint az, hogy az akkori gépjárműparkhoz képest az 1600-as motorral jó menettulajdonságokkal biró autó meglepetést tudott okozni a forgalomban, ismét kedvenc lett. Ekkor jelentek meg a műanyag idomok, az 1500-as Lada duplalámpák, a bálnafaroknak nevezett szárnyak, és a harsány lila és hasonló szinek. Ez az újrafeltámadás előrevetitette a magyar Bogarazás fellendülését, és a Bogártalálkozók megjelenését.


Jellemző rendszámok és tipusok:

1966: VW 1300

CM, CN


1968: VW 1300

CR, CS


1969: VW 1300

CX, CY


1970: VW 1300

IB


1971: VW 1300, VW 1302

IH


1974: VW 1200

UN

© www.bogarhatu.hu - Minden jog fenntartva