2024. március 19, kedd     József és Bánk

Bejelentkezés



Keresés


Rádiók a Bogárban Nyomtatás E-mail  
Írta: NGA    2009. december 28. hétfő, 05:41

A Blaupunkt talán a legismertebb német rádiógyártó vállalat, melynek neve szorosan összeforrt a Volkswagen névvel, miután még a mai napig is gyári rádióbeszállítója. Már 1949-től készített rádiókat kifejezetten a Bogárhoz, és 1967-től hivatalosan - extraként - megvásárolható volt, mint VW rádió. A Blaupunkt mindig élen járt az új technológiák alaklmazásában, ezt a készülékek ára is tükrözte. Akkoriban, amikor egy VW 1300-as 6000 NSZK márkába került, egy VW rádió 3-400 NSZK márka volt. Ezek a gyári rádiók - kevés kivételtől eltekintve - egyszerű készülékek voltak, sokan inkább a komolyabb jellemzőkkel rendelkező Blaupunkt rádiókat választották az autójukba a gyári helyett. Szinte elsőként vezették be a programozhatóságot és az automatikus állomáskeresést. 1967-ig a készülékek egy részének a nyomógombjai - illeszkedve az akkori autók belső szinéhez - fehér szinben készültek, de a fekete gombos készülékek is nagy keresletnek örvendtek. A előlapok illeszkedtek a VW műszerfalának kialakításához, követve a változásokat. A készülékek rendkívül megbízhatóak voltak, amit az is bizonyít, hogy még a mai napig sok autóban működnek. Hangminőségük egy megfelelő hangszóróval meglepően jó. A korai modellek gyakran rendelkeztek 6/12 V átkapcsolással, illeszkedve az autó villamos rendszeréhez. 1954-ig a modelleknek csak száma volt, majd ekkortól vezették be a mai napig is használazos városneveket, ezekkel azonosítva a készüléket.


VW gyári rádiók

A kezdetekben ún. gyári rádiót nem lehetett vásárolni a VW-hez, hanem az előre kiképzett helyre a gyártók kínálták a készülékeket. Ezek igen borsos áron voltak hozzáférhetők, hiszen a rádiók ekkor még elektroncsövesek voltak, és viszonylag nagy mérettel rendelkeztek. A tranzisztor megjelenésével kezdődött a miniatürizálás és lettek egyre olcsóbbak a készülékek. 1967-ben jelent meg először a VW a katalógusokban is gyári rádióval, amin a tekerőgombok VW emblémát viseltek. Ezek már cikkszámmal ellátott készülékek voltak.
Alapvetően először két fajta jelent meg, a Wolfsburg, ami közép és rövidhullámú vételre volt alkalmas, és az Emden, ami emellett már URH vételt is tudott a CCIRT sávban. 1968-as modellváltáskor a rádiók is változtak, felvették a műszerfal kezelőgombjainak a formáját. Ez kitartott a 70-es évek végéig, ekkor a műanyag műszerfalba jobban beleillő, műanyag előlapos készülékek váltották le a króm előlaposokat.

Rövid ízelítő a rádiókból:


1967-ben még plexi előlapos volt a rádió.


Wolfsburg és Emden

1968-tól 1970-ig króm előlapos, majd 1971-ben a belső részét feketére festették.


Wolfsburg, Emden és Braunschweig

1972-től az előlap mérete változott az 1303 miatt, nagyobb szögletes előlap lett. Maguk a rádiók nem változtak.

 


1976 után a rádiók külseje is változott.



Ezeket a rádiókat a Blaupunkt, Grundig és a HEA cég is gyártotta, általában azonos minőségben.