2024. március 19, kedd     József és Bánk

Bejelentkezés



Keresés


VW Bogár vásárlási tanácsok I. Nyomtatás E-mail  
Írta: fórumosok    2010. február 14. vasárnap, 06:14

A Bogár vásárlásról szóló cikksorozatunk első részében általánosságban mutatjuk be a lényeges szempontokat, a következő cikkben részletesen mutatjuk be a legdrágább fődarab, a karosszéria fontosabb részleteit.

A Bogár vásárlás 11 pontja:
1. Vigyél magaddal egy Bogaras hozzáértő barátot, mielőtt megvennéd az első Bogarad.
2. Szemrevételezés után a papírok meglétére helyezd a hangsúlyt.
3. A számoknak egyeznie kell a forgalmiban leírtakkal.
4. Miközben ellenőrzöd a motorszámot, a főtengelyt húzd meg magad felé megfogva az ékszíjtárcsát. Nem mozoghat érezhetően.
5. Első kerekek megrángatása, a lógások ellenőrzése, kormány holtjáték ellenőrzése.
6. A jármű kipróbálása, fékezés, asztfalton megnézni a fékút hosszát.
7. Elektromosan is nézzük át a kocsit, a szerszámokat, pótkereket.
8. Nézzük át a kocsit karosszéria szempontból, mert ez a jármű legdrágább fődarabja (lásd részletesen cikksorozatunk második részében). 
9. Ha van veterán vizsgája a Bogárnak, neked újra kell vizsgáztatnod. (Lesz aki így hirdeti meg).  Nem jelent semmit.
10. Ha van fűtés elöl, akkor félig nyert ügyed van.
11. Olyan (nem gányolt) kocsit érdemes megvenni,amibe már másvalaki beleölte a fél vagyonát.

Motor:  Ellenőrizni, minden henger üzemel-e, kopogás, zörej adódhat a rosszul felerősített alkatrészek miatt is (légszűrő stb.). A blokk ne legyen repedt, alsó rész lehet kissé olajos, de nem csöpöghet.
Ha beindítva zajokat tapasztalsz, lehet nagy szelep hézag, fordulatszámmal azonos kopácsolás, padlógáznál fémes zörej. Törött szeleprugó esetén a fordulatszám felével egyenlő fémes kopogás hallható. Hajtórúd csapágy nagy hézaga esetén a fordulatszámmal egyező tompa kopogás jeletkezik. Főcsapágy nagy hézagánál egyes tompa ütések hallhatók, melyek terheléstől függően erősödnek. Dugattyúcsapszeg nagy hézaga miatt a fordulatszámmal megegyező egyenletes fémes kopogás észlelhető alapjáraton. A dugattyúkopogás alacsony fordulatszámon a motor melegedésével megszűnik. Gyűrűtöréskor halk kopogás, elmosódott sziszegő hang jelentkezik alacsony fordulatszámon. Olajbeöntő fedél levételénél ha sok a kiáramló kipufogó-gáz, a gyűrűk kopottak.

Villamosság:  Akkumulátor, önindító többszöri egymás utáni indításkor jó, recsegés nem lehet. Ha a gyújtást ráadva a töltéslámpa nem világít - de a visszajelző-izzó jó - akkor az feszszabályzó, de inkább szénkefék hibájára utal. A dinamó csapágy nem lehet zajos. Elosztófedelet vegyük le, ne legyen repedt (bár csréje 1-2eFt). Elosztó tengely játéka nem megengedett (új gyújtáselosztó, Bosch 009-es, kb. 22ezer forint). Vizsgáljuk meg az érintkező állapotát, a pipát, a gyújtókábelek nem lehetnek repedtek. Ezen kívül a műszerek, ellenőrző lámpák, ablaktörlő, kürt, kapcsolók, lámpák működésének ellenőrzése. Rossz gyújtás, vagy rossz hőértékű gyertyánál nagyobb terheléstől a motor „csilingel”. A kissé kopott motor az első indításnál kisebb füstpamacsot kibocsáthat, mert fekvő boxer motorral van dolgunk. Ha a motor és alvázszámok stimmelnek, akkor mindenképpen az alsó ékszíjtárcsa megrángatásával kezdjük, mert ez elég sok mindent elárulhat a motor főtengely körüli kopottságáról. Általában elmondható, hogy a tengelyirányú holtjáték kézzel való érzékelhetősége nem kívánatos (~0,5mm).

Kuplung berregése, zúgása hiba, lassan felengedve nem rángathat. Dinamó vagy ventilátor csapágy hibája, ha az ékszíjat levesszük, megszűnik (morgó zaj).  Leállítás után pár másodperccel újraindítás, ha pöccre indul, az akkumulátor jó. Figyeljünk a hideg-meleg indíthatóságra.

Szivató berendezés: melegedő motornál a fogazott tárcsa emelkedik, ezzel egyidőben a fordulatszám csökken. A gyertyák színe (elektróda) legyen barna, rozsdabarna, de mindenképpen száraz.

Futómű: kormány torziós rúd sérülése esetén a kocsi a sérült oldal felé dől. Első futómű állapota csakúgy, mint más típusoknál, a gumik állapotából megítélhető. A kocsi hátsó része ha nem vízszintes, torziós rúd problémára vagy külső-belső gumikarmantyú kopására utal. A lengéscsillapítók lenyomás után, kerekenként két-három rugózás után állnak alapállapotba. Alulról bepuillantva a kormányrudak nem lehetnek elgörbülve, a kormánykereket forgatva a holtjáték a kerék elmozdulás nélkül 1-1,5 cm lehet. Ha a kormány nehezen mozog, feltételezhetjük, hogy túlhúzták, hogy a kopás miatti holtjáték ne tűnjön fel.

Fék: a kerék belső oldalán nem lehet olajsár, olajfolyás. A fékpedál tartósan lenyomott állapotánál a pedál nem süllyedhet, mert ilyenkor tömítetlen a fékrendszer. Ha pumpálásra keményedik, akkor öreg a fékolaj, és/vagy levegős a rendszer. Kézifék: általában harmadik kattanásra fixen behúz. Kerekek: azonos mintázat, méret (pótkerék is). Ha a mintázatuk egyenlőtlenül kopott, az rossz futómű beállításra utal. A keréktárcsák ne legyenek sérültek.

Próbaút: különböző útminőségeken (beton, földút stb.) a kuplung nem rángathat lassú felengedésnél, hirtelen gázadásra nem csúszhat. A váltónak csendben, recsegés nélkül kell üzemelnie. A sebességből kiugró váltó kopott kapcsolóműre utal. A hátsó híd - azaz differenciálmű - ha hirtelen gyorsításkor, vagy lassításkor kopog, az a főáttételek fogaskerekeinek meghibásodására utal. Ha állandó a zaj, akkor rossz a fogaskerekek beállítása, ha kanyarban zajos, az differenciálmű hiba. A kormány sima úton semerre nem húzhat el, ellenkező esetben rossz beállítás vagy guminyomás probléma. Kerékagy csapágynál a folyamatos zúgás elhasználódottságot jelez (elöl a csere gyerekjáték). Ha minden stimmel, kipróbálhatjuk a fűtést is. Félig nyert ügyünk van, ha a hátsó ülés alatt nem füst, hanem meleg árad be. Ennél kényesebb az előre jutó meleg levegő mennyisége és melegsége. Rosszul lakatolt (szétrohadt küszöbű) autónál ez egyenlő a nullával.
Ezeken kívül természetesen érdemes plusz megnézni mindazt, amit más használt autó vételénél is megtennénk.

Akkor ajánljuk jó szívvel a vételt, ha hajlandó vagy otthon bütykölni, a sok kis apróságot magad javítani. Az autószerelők általában úgy tekintenek majd rátok, mint „lámer” hobbistára, akinek az átlagnál (szerintük) több pénze van. Általában a pénzedért még át is vágnak(állítólag vannak kivételek :-)). Jobban lehet járni egy kicsit több pénzért egy jobb állapotú darabbal, mert  pl.: a lakatosmunka egy kész vagyon. Mire a gép nagyjából kész lesz, könnyen belefuthatunk nagyon sok saját munkával is az Egymillió forintos álomhatárba . Még nagyon sok mindent el lehetne mondani, de ez mindig az adott Bogár, és az azzal kapcsolatos problémák specifikuma. Azért ha teheted, mindenképpen próbálj meg egy Bogarat nem csak fényképen látott emberkét magaddal vinni, mert több szem többet lát.
Természetesen egy harmincon túli autónál ez sem jelent garanciát. Itt fokozottan fenn áll az „első idős gondos tulaj, aki esőben az utcára sem vitte ki a kedvencét” duma.
Végezetül sok szerencsét a géphez, és idő előtt nehogy elkedvetlenedj, mert megéri a sok munka.