VW Bogár vásárlási tanácsok II. - a karosszéria Nyomtatás  
Írta: fórumosok    2010. március 11. csütörtök, 15:30


A Bogár vásárlási tanácsok cikkünk második felében részletesen olvashatunk a karosszéria lényeges átvizsgálandó pontjairól, állapotukról.



1. „Gyors rápillantás”

Karosszéria oldala: 

- Ajtók hézagai párhuzamosak-e (ha nem, akkor valószínűleg a nyitott ajtót sikeresen letolatták, vagy az adott oldal törött volt, és esetleg az oszlop ment el.)

- A két sárvédő gumikédere, és környéke: ha a kéder festett, akkor egy gyors festésen van túl az autó, alapos munka biztosan nem történt. Ha hólyagosodás van, akkor mind a sárvédők felfogató fülei (minden sárvédőt kb.12 csavar rögzít a karosszériára), mind  az oldallemezek akár át is lehetnek rohadva. A sárvédő felfogató fülei csúnyán el szoktak tűnni, főleg az alsó 2-2 csavarnál.

- Sárvédők peremei: kis mértékű rozsdafolt nem túl nagy gond, de foglalkozni kell vele. Ha a perem repedt, akkor bizony törött, és nem megfelelően javított az elem, szinte biztos, hogy cserés (darabja bolttól függően 12-15ezer körül van). A peremek ívében törés nincs gyárilag, ha mégis látható, akkor az adott sárvédő nagy valószínűséggel cserés.

- A sárvédők közötti fellépő: stabilan kell álljon, mert a sárvédőkhöz 1-1 csavar, a karosszéria fűtéscsatornájához 6 db csavar fogja. Sajnos annak kicsi az esélye, hogy a gyári eredeti található a kocsin, az utángyártott gyenge, nem sokat bír, kb. olyan 16-17 ezer forintos tétel a csere párban. Ha a fellépő az ajtó mögött kissé felfelé csálén áll, akkor azt az elrozsdált emelőszem nyomhatja el, érdemes alányúlni (egészen közel a hátsó sárvédőhöz.), megnézni.

- Díszlécek: Az 1967 előtti spar modelleket kivéve mindegyik bogáron van oldalt díszléc. Ha ezek nincsenek fent, és nyomuk sincs, akkor a díszlécbolhák lyukait elgittelték (általában ezt szokták…), ezeken a helyeken biztosan idővel rozsda, repedés jelenik meg.

- A díszléc vonala ha az ajtónál megtörik, akkor az ajtózsanér csapszegei lógnak (az ajtót kinyitva ezt fel-lemozgatva az ajtót ellenőrizhető szintén)

- Tetőperem: hólyagosodás esetén biztos, hogy átlukadt… Fontos: a tetőperem az ajtóoszlop elé fut le, ahol össze rá van hajtva/ préselve és ponthegesztve az oszlop az oldallemezre, ez kritikus pont. Van egy hely az első szélvédő alatt, a csomagtartófedél mögött, az oldallemeznél, ahol szintén két elem találkozik, na ezen lehet tesztelni a karosszériázás minőségét, ezt a lakatosok/fényezők nagy része összegitteli, esetleg egy csíkot vág bele, vagy vastagon hagyja rajta a gittet, ami általában meg szokott repedni előbb-utóbb.  (Nem túl vészes, de a kocsi előéletéről elárul ezt-azt…)

- Az első sárvédők ajtó felőli sarkainál a karosszéria oldallemezének alulról nyitottnak kell lennie (itt távozhat a csomagtartófedél alá esetlegesen beszivárgó víz), és ez a sarok is hajlamos a rohadásra. A legtöbb esetben itt sem sajnálják a gittet karosszériázáskor, ha hólyagosodás fordul elő, az a kocsi rossz állapotára utalhat.

- A csomagtartófedél felső sarkain ha púposodás van, akkor szinte 100% cserés az elem

- Ajtó mögötti oldallemez: az alsó pereme (a fellépő felett) szokott csúnyán rohadni (a kocsi oldala alatt futó fűtéscsatornával van összehegesztve ezen a részen), ez a rohadás már a fűtéscsatorna állapotáról is elárul sokmindent, ha az oldallemezen gyanús púposodás látható (aminek durvasága a lemezen lévő gittréteg és festékréteg vastagságával egyre csökken), akkor valószínűleg már átrozsdált egy-két helyen nemcsak a lemez, de a fűtéscsatorna is.

- Ablakkeretek: ritkán láttam oldalüvegeknél, de előfordulhat, hogy a keret rozsdás a gumi alatt. Ilyenkor az ablak tömítésének göröngyös a tapintása, nem egyenesen fut.

- Szellőzős autóknál a hátsó oldalüveg mögötti szellőzőrács környékén megjelenő kis hólyagok, pörsenések szintén a nem túl jó (hmmm rossz…) állapot jelei.

- Karcos üveg az ajtóban: elhanyagolt emelőszerkezet, az üveg megvezetése nem egyenes, valószínűleg a vezetősínek korrodáltak, nem tartanak rendesen.

- Ajtó: ha az üveg alján található gumi (vízlehúzó) szakadott, akkor nagy eséllyel az alsó perem belülről már korrodál. Az ajtó alján van 2 vízleeresztő luk (a tömítést tartó peremnél), ha ezeket ellakatolták, legittelték, vagy csak nem tisztították kellőképpen, akkor az ajtóban összegyűlő víz, amit a repedt vízlehúzó beenged, nem tud távozni, rozsdásodást indít el. (nem mellesleg az ajtókárpit is nedvességet kap tartósan ezáltal, és vetemedik). Ennek határozott jele az ajtósarkok hólyagosodása.

- Kerekek: a gyári méret R15 155, vagy 165. Ha 14 collos felnik vannak az autó alatt, azok nem gyáriak! (pl. skoda). Gumik: a 3-4 mm-nél nem mélyebb futófelület csereérett gumit mutat. Ha a gumi oldalfala repedezett, szintén cserés, az ilyen gumi értéke nulla. Érdemes alkudni emiatt, mert gyári méretű, elfogadható minőségű gumi nem az olcsó kategória!

- Oldalról meg lehet figyelni az autó orrának az ívét. A csomagtartó fedél alja kb. 75 fokig gömbölyödik le. Ha a függőlegeshez közelebb záródik az ív, az orr egyenletes gömbölyűsége az orr-rész aljánál megtörik. Ebben az esetben a kocsi eleje súlyosan törve volt, és rosszul lakatolták. (Ilyenkor a pótkeréktartó szinte biztos, hogy csereérett a csomagtartó fedéllel együtt.) Találkoztam olyan autóval, amelyiken a csomagtartó fedelének cseréjekor az ép fedél a kocsi orrán „túllógott” közel 5 (!!!) centivel.

Itt érdemes áttérni a szemből észrevehető dolgokra…


Karosszéria eleje:

- A már említett orr részt elölről szemügyre véve felülről finom,an kerek ívet kell leírjon a kocsi orra a sárvédők széleitől a pótkeréktartó aljával egységben. Ha ez az ív megtörik, esetleg szinte egyenes, az már az előbb említett törés utáni hanyag lakatosmunka eredménye.

- A csomagtérfedélnek csukott állapotban nem szabad félrezárnia, a kilógó gumitömítés ezt jelzi. A fedél alsó pereme alatt ha rozsdalé nyoma látható, szinte biztos, hogy javítandó.

- A csomagtérfedél alatt kell lenni egy kis kerek kupaknak, ami gyári, ennek a hiánya szintén korábbi javítás eredménye lehet.

- A sárvédők a lámpakeret mellett hajlamosak a korrózióra, ha ez nem megfelelően volt ápolva/javítva, akkor az első helyek egyike, ahol a rozsda jól láthatóan megjelenik.

- Lámpák: szürkés, mattosnak tűnő fényszóróknál a foncsor gyenge, ez a világítás fényerejét erőteljesen ronthatja. Ha barnás foltok vannak a foncsoron, az cserés. A H4 lámpák csereszabatosak a régi trabant H4-ekkel, illetve a lengyel WESEM lámpákkal, ha cserélni kell, és a gyári Hella, esetleg Bosch nem kapható.

A hagyományos, nem H4 lámpák lámpateste szétszedhető, külön cserélhető az üveg és a foncsor. Vigyázat, üvegből kétfélét szereltek, nem egyforma a Hella és Bosch üveg!

A lámpakeret krómozása már ilyen idős autónál lehet kicsit fakó. Ahogyan általában a krómozott alkatrészeknél szokás, rücskös felületet (főleg a lámpakeretre igaz…) elhanyagolt autón lehet találni.

- Lökhárító: a gyári lökhárító nagyon robosztus, kézzel erőteljesen fel-le húzva sem enged a lemez, nem libeg. Ha mégis így történik, akkor már utángyártott darab, aminek a krómozása nagyon rossz minőségű. A lökhárítónak is kell egy szép kerek ívének lennie, ha ez akár középtájon is megtörik, akkor az szintén korábbi komoly ütközés eredménye (a gyári lökösök kisebb koccanásokat gond nélkül kibírnak.). Bármilyen minimális hullám a lökhárító tetején vagy alján nagyobb, koccanásnál sokkal erősebb ütközésre utal, ami után nem sikerülrt az egyengetés tökéletesre. A lökhárítótartó vasak egyenes szárú Y alakúak, ha bármilyen görbülés, eltérés van, akkor az szintén ütközés nyoma.

- Szélvédő: az alsó sarkok közelében ha a gumitömítés göröngyös, rozsdafolt van alatta. Ha festékes, vagy látszik mellette a maszkolás helye (azaz a gumi tövében még nem takar az új réteg festék…), akkor az szintén egy gyors átfestés eredménye, ami nem túl sok jót sejttet.


Karosszéria hátsó része:

- Sárvédők alja: a hátfal felőli sarkokon alul tipikus hiba a repedés, ami általában padkázás eredménye. Ennek javítása hosszútávon úgy, hogy ne jöjjön elő, szinte lehetetlen.

- Hátfal: a kipufogóvégek fölötti rész szintén könnyen lepadkázható, ennek a javítása igényesen, szépen nehéz. Nagyon sok autón itt van a legvastagabb gittréteg, mivel szétvágás nélkül nehezen egyengethető. Ha bármilyen repedés, vagy hólyagosodás van ezen a részen, akkor az erős rozsdásodás jele (elemcsere, nem egyszerű…)

- Hátsó szélvédő: ugyanúgy az alsó perem, a szélekhez közeli részeken hajlamos a rozsdásodásra (csakúgy, mint elöl, gyárilag a tömítés alatt a sarkokban van 2 vagy 3 pici lyuk, ahol az esetleg beszivárgó víz elfolyhat, ezeket hanyag felújításnál vagy ki sem tisztítják, vagy legittelik…)

- Igaz, nem karosszéria, de sokat elárul: a nem párhuzamosan, illetve nem vízszintesen álló kipufogóvégek vagy már egy kipufogódob-csere biztos jelei, vagy csak éppen azt mutatják, hogy sikerült keményen lekoppantani az autó fenekét

- Lökhárító: sokkal kerekebb az íve az elsőénél, a sárvédőktől minimum másfél centire legyen a két vége (ha ennél közelebb áll, az koccanás biztos jele, de ekkor látszik az ívben törés is…) A hátsó lökhárító az ilyen idős bogarakon tipikusan rosszabb állapotú, mint az első, főleg a végein(ott is inkább a jobb végen…) már szinte az összes bogár esetében megfigyelhető hólyagosodás a krómozáson. Gyári lökhárítót viszont még nem láttam teljesen „krómmentesre” rohadni, erre csak az olcsó utángyártottak képesek.


Szimmetria

Érdemes egy-egy pillantást vetni az autóra teljesen szemből, illetve hátulról. Tökéletesen egyenesbe kormányzott kerekeknél, és sík terepen állva érdemes megfigyelni:

- a kerekek ki/belógása a sárvédő alól/alá 

- a karosszéria/sárvédők széleinek távolsága a talajtól

Amennyiben ezeket figyelve szemmel látható eltérést fedezünk fel, akkor nagy valószínűséggel az autó eleje/hátulja törött volt, és nem húzatták ki rendesen. (Tapasztalat alapján írtam: ismerek olyan autót – a mai napig a családban van, amelyiknek a fara félre áll, optikailag nem túl szép, viszont a futómű geometriája megvan, hála annak, hogy a futómű a padlóvázzal és a karosszéria külön egység, de találkoztam olyan eladó autóval, amin a borulás nyomait sem sikerült eltüntetni, ennél a kocsinál azonban már más is sérült – amit gittel próbáltak kihozni…)



2. Ami első pillantásra nem látható, de érdemes megnézni


Kerékjáratok

- Első sárvédő alatt a fő korróziós pont a lökhárító tartó felfogatása, illetve a kerék másik oldalán a fűtéscsatorna végei (ez fut végig a karosszéria oldalán az ajtók és oldallemezek alatt az első kerékjárattól a hátsóig…)

- Hátsó sárvédő alatt a lökhárító tartó felfogatása, illetve a fűtéscsatorna vége korrodálhat. A fűtéscsatorna két vége ha korrodált, még nem vészes, de mindenképpen munkát igényel.


Az autó alja

A Bogarak karosszériája a padlóvázra van csavarozva, ezt körben látni is lehet kétoldalt, illetve az utastérben belülről, a hátsó ülés alatt. Elöl a benzintankot kiszedve lehet látni még összefogatási pontokat…Ha az autó korábban – a 70-80-as évek környékén, és főleg vidéken, a BP-i egyetlen alkatrészbázistól messzebb – javítva volt, általában az autó alján, az előbb említett kerékjáratokban, valamint a padlólemezen található rozsdásodás miatt, akkor nagyon sokszor a megfelelő javítóelem hiányában (sokszor a karosszéria és padlóváz közötti tömítés hiányában…), vagy a javításkor spórolható idő miatt a karosszériát a padlóvázzal összehegesztették. Ez a kocsi használhatóságát nem befolyásolja, bár a későbbi karosszériás munkákat nehezíti (könnyebb a kocsit a leemelt bódéval javítani…). A gond ebben az esetben esetleg az lehet, hogy nem tökéletesen varrták körbe az autót, ekkor sajnos a padló-kocsiszekrény tömítettségének hiánya miatt a kocsi beázhat.

- A kocsi padlóváza egy hosszanti gerinc részre épül rá (alul ez középen jól elkülöníthetően fut, nagy X alakú merevítő bordákkal az alján), ez vastag lemezből van. Amennyiben alulról ezen lyukak láthatók, akkor az alváz szinte teljesen használhatatlan, hiszen a korrózió olyan mértékű, ami ha ennél a vastag lemeznél lyukakat jelenthet, máshol egész elemek hiányát vetítheti előre. Ebben az esetben erős alku (később pedig kitartás és pénz…) tárgya az autó, de ajánlatosabb másik autóra szánni a pénzt.

- A kocsi padlóvázának gerincével egy egységet képez a futómű vázát tartó nyúlvány, az úgynevezett rahmenkopf. Erősebb rozsdásodás esetén az első kerékjáratok felől benézve (a tank alatti részen, a vezető előtt a főfékhenger is található…) a padlólemez folytatásaként egy háromszög alakú lemez látható, a rahmenkopf oldalsó része itt szokott erős korrózió esetén kilukadni – nem árt egy csavarhúzóval megböködni, esetleg rozsda hólyagosodást keresni az általában rettenetesen vastag alvázvédő réteg alatt. Amennyiben repedés látható, az javítást, illetve legrosszabb esetben a rahmenkopf cseréjét jelenti, ami nagy precizitást igényel, mivel az első futómű geometriáját befolyásolhatja

- Az első futóműváz - rozsdásodási pontok: általában a lengéscsillapítók felső felfogatását szolgáló szarv kiképzésű rész, illetve a futómű csövek találkozása a függőleges merevítőkkel (A H alakú futóműváz függőleges szárainak teteje, illetve a két vízszintes rész becsatlakozása…).

- A kocsi orránál a pótkerékzseb hátsó részén nagyon ritka, hogy valamilyen rozsdásodás nem alakult ki: sajnos itt két lemez találkozása gyárilag nincs tökéletesen lezárva. Amennyiben ez a rész rozsda- és javításmentes, akkor egy kivételesen jó állapotú autóval van dolgunk.

- Taposólemezek/padlólemezek: az akkumulátor alatt (anyósülés mögött a hátsó ülés alatt…), illetve a szélső peremnél, a karosszéria csavarozási pontjainál található legtöbbször korrózió. Ilyen pontok még: a vezető előtti pedálsor alatti rész, illetve a kocsi első lábterének a tűzfala alatt található csavarozási helyek (ezek is ritkán rozsda- illetve javításmentesek egy ilyen autónál…)

- A fűtéscsatorna: a kocsi legszélén kétoldalt fut körbe. Kettős szerepe van:

- ebben fut mindkét oldalon az első ülésekhez, illetve a szélvédőhöz menő meleg levegőt szállító cső

- a karosszériát alulról az ajtók alatt ez merevíti

Amennyiben nagyobb lyukak, vagy azokra utaló hólyagosodások találhatók, akkor a fűtéscsatornák csereérettek (ha lyukas az alsó borítás, akkor a benne futó cső is, ami pedig a meleg levegőt szinte biztos, hogy elereszti, így télen a kocsi fűtése az első ülések lábterében, illetve a szélvédő párátlanítása szinte nulla), és sajnos akkor már párban értendő a csere. Ebben az esetben erős alku tárgyát képezze a vételár, ugyanis a fűtéscsatorna csereérettsége más karosszériaelemek elhasználtságát is előre vetítheti.


3. Az autó utastere


- Beszálláskor az ajtó nyitása-csukása: Ha az ajtó nehezen fordul, a zsanérok csapszegei alaposan berohadtak. Ezen általában csavarlazítóval lehet segíteni, de árulkodik az autó nem túl jó előéletéről. Ha nagyon csapni kell az ajtót, meg kell nézni, hogy az oszlopon található ellendarab állításával orvosolható-e, általában lehetséges.

- Az ajtóoszlopok tövét érdemes szemügyre venni, ugyanis itt is jellegzetes rozsdásodási pont van. Ha mély rozsda, lyuk található ezeken a helyeken, akkor a karosszéria megérett egy általános felújításra.

- Ajtókárpitok: a kárpitok hullámossága árulkodó jel( általában a farostlemez nedvesedése okozza…). Az ajtók alján található, már korábban említett vízlevezető lyukak eltömődöttségét jelezheti, nagy valószínűséggel az ajtó alsó pereme már nem egészséges.

- Ülések: nagyon ritka az ilyen idős autóknál az ép, nem kagylósra kiült, elgyengült rugójú ülés. Sokszor emiatt cserélték már korábban a gyári üléseket más típusokéra: nem mindig szerencsés megoldásokkal (általában a gyári ülések alsó lábát/keretét hegesztik más típusok ülései alá).

- Ha mégis gyári ülést találunk az autóban, azt könnyű leellenőrizni: az utólag felrakott huzatok alá érdemes egy pillantást vetni, az üléskárpitok szövetei,vagy műbőr borítása egyező kell, hogy legyen.

- Sokat elárul, hogy mindkét első ülés esetében az előre-hátra állíthatóság mennyire könnyű, illetve nehéz. Sajnos találkoztam már olyan autóval, amiben az üléssínek nem párhuzamosan, illetve egy síkban lettek visszahegesztve a padlólemez javításakor, és csak kalapáccsal lehetett a megfelelő pozícióba állítani az ülést – ez bizony az elvégzett munka általános minőségéről mindent elmond: erős alku alapja lehet…

- Tetőkárpit: jellemzően a hátsó szélvédő alatti rész mutatja a problémát. Ha barnult/sárgult foltokban, akkor beázásra utal.

- Műszerfal: a középső részen található gombok a következők:

- Rádióhely fölött bal oldalon: ablaktörlő/mosó: eltekerve két fokozatban kapcsolja az ablaktörlőt, benyomva a közepét az ablakmosót működteti (1973 típusévtől a kormány bajuszkapcsolója van helyette…). Az ablakmosó szelepe szokott tönkremenni a kapcsolóban, ekkor általában csere hiányában (nem könnyen javítható hiba…) elektromos ablakmosót kap az autó, ennek valamilyen nyomógombját szerelik fel utólag általában a hamutartó mellé.

- Rádióhely fölött jobbra: Világítás, kihúzva első fokozat a helyzetjelző, második fokozatban a tompított/reflektor. Eltekerve a gombot a km óra világításának fényereje szabályozható. A spar típusokban az utóbb említett funkciót nem tudja ez a kapcsoló.

- Rádióhely alatt mindkét oldal: ezek tekerőgombok, amelyek mechanikusan nyitják/zárják az első szélvédő szellőzését szolgáló, a csomagtér fedelének rácsos része alatt található dobozt. Az 1200-as, illetve spar modelleken ezek nincsenek.

- Hamutartó alatt jobb oldalt a vészvillogó kapcsolója.


Minden más kapcsoló utólag került fel, nem gyári. Általában az ablakmosó meghibásodásakor szerelnek fel valamilyen nyomógombot, illetve a gyújtáskapcsoló aljzatának meghibásodásakor (a gyújtás állás után hiába tekerjük tovább a slusszkulcsot, nem indít az autó…) tesznek fel nyomógombot, ami az indítómotort kapcsolja (ha ez tartós megoldásként van beszerelve, az elektromos rendszer nem biztos, hogy a helyzet magaslatán ál…)

- Kilométer óra: itt max. a számláló által mutatott érték az, ami fontos lehet, ez egy 30-40 éves autónál akár 300ezer+ kilométert is adhat. (Ha csak évi 10 ezer futásteljesítményt számítunk…). Nagyon ritka az olyan autó, amelyikben a számláló még nem fordult, ennek hitelességét kell adnia a szinte javításmentes karosszériának, a jó állapotú üléseknek, illetve a kulturált, szakadásmentes belső térnek.

A kilométeróra egyetlen meghibásodása a spirál szakadása lehet, aminek cseréje egyszerű, és ára sem magas (viszont érdemes nem a legolcsóbbat venni…).

- A rádió helye: mivel a régi szabvány szerinti helyre a mai modern készülékek nem férnek be, ezért ha ilyen van beépítve, ahhoz sajnos vágták a műszerfalat, amit nehéz szépen kivitelezni, eredetire visszaállítani sem kis munka. Sajnos az így szétvágott rádióhelyre eredeti, ebbe az autóba való típusút visszatenni szinte lehetetlen.

- Kormány: a gyári kormányon 1964 után félkörben van kürtkarika (ha ez hiányzik, akkor az valószínűleg letört, ami nem sok jóra enged következtetni…). A kormányon apróbb repedések nagyon ritkán lehetnek, nagy repedés sok mindent elárul (pl. egy csattanás…). Amennyiben sportkormány van az autóban, rá kell kérdezni az eredeti gyári kormány meglétére: műbizonylat hiányában a műszaki vizsga balul sülhet el. A kormánykerék kopottsága is árulkodhat a futott kilométerek számáról.

- Műszerfal alatti biztosítéktábla: az jó jel, ha a fedele megvan, elhanyagolt autókban ez szokott hiányozni. Ha az aljzat az autó színével egyező színű, akkor az egy gyors átfestésről árulkodik (és a gyors nem  mindig jó…)

- Kesztyűtartó: innen nyitható a csomagtartó fedele. Elhanyagolt autókban ez már nem biztos, hogy így van, mert a kesztyűtartó keménypapír oldalából kiszakadhat.

- Tanksapka ajtajának nyitófüle: nem minden autóban található. A kesztyűtartó alatt jobb oldalt az oszlop felől található.

- Hátsó ülés: érdemes az ülés vízszintes ülőlapját felnyitni. Itt található az akkumulátor, illetve a másik oldalon a feszültségszabályzó. Itt jön be az utastérbe a motor fűtődobjából érkező levegő (ezen a környéken is lehet korrózió…), és itt található az a szabályzó szelep, amit a kézifék mellett bal oldalt található kis kar működtet: fokozatmentesen irányítható a levegő a hátsó ülés előtti lábrészbe, illetve az első ülések lábterébe és a szélvédőhöz. 

Szintén érdemes a már előbb említett fűtéscsatorna (ebbe csatlakozik bele a leszigetelt elosztó, amelyben a már említett szelep van…) itteni részét is szemügyre venni.

Az ülés alatti részen a padlóváz gerince (alagút) végződik, itt található az alvázszám, amit érdemes alaposan szemügyre venni: egyezik-e a forgalmiban szereplővel, illetve érdemes összevetni egy tökéletesen gyárival, a számok karaktere egyezik-e, nincs-e átütve, esetleg a környékén nem fedezhető-e fel vágásnak/hegesztésnek nyoma, illetve olvasható-e? Nem mindegy a későbbi műszaki vizsgák kimenetelét illetően…

A karosszéria ezen a helyen főleg a sarkokban, és a kerékdobok felőli részen korrodál könnyen.

Az akkumulátort érdemes kivenni, az évek során megforduló akkumulátorok némelyike nagy valószínűséggel hagyott egy kis savat maga után, nem kis rozsdásodást okozva. Általában a padlólemeznek ez a része szokott leghamarabb kilyukadni.

- Első ülések előtti lábtér:

A vezető oldalán a pedálok az alvázalagútra (gerinc) vannak fogatva, de a padlón is van egy ellendarab, ami a pedálok visszahúzó rugóját tartja. A szőnyeget felhajtva ha vastag port/sarat találunk, az az elhanyagoltságot mutatja. A padlólemez elején jellemzően itt kezdődik a korrózió. Az utas oldalon (fizető/anyós ülés  ) a szónyeget felhajtva a tűzfalra támaszkodó taposólemezt kell találni. Ennek hiánya szintén árulkodó. 

Ebben a lábtérben található egy csappantyús kis ablak a fűtéscsatornán, itt állítható a lábra a fűtés meleg levegője. Ennek a környékén is kezdődhet rozsdásodás. Ha bármilyen átrozsdásodás látható oldalt alul a lábtérben a fűtéscsatorna belső oldalán, az ennek az elemnek a csereérettségét mutatja (a vételár erősen megindulhat lefelé, már korábban említett okok miatt – ennek az elemnek a cseréje csak az autó teljes szétbontásával, a karosszéria ideiglenesen történő belső kimerevítésével történhet, a merevítés elégtelensége esetén a csatorna kivágásakor a karosszéria elvetemedhet… magyarul: javítás csak szakműhelyben történhet, hosszú idő alatt…).

- Kézifékkar: mellette található a fűtés két szabályzó karja.

- A bal oldali szabályozza, hogy előre/hátra menjen a levegő (ezt említettem az előbb…), a jobb oldali nyitja/zárja a meleg levegőt. Meleg motornál érdemes kipróbálni, ha ezt a kart felfelé kezdjük húzni, egyre több meleg levegőnek kell érkeznie az utastérbe. Ha ez nem megy, akkor vagy a huzal szakadt el, ami a fűtődobhoz megy, vagy a fűtődob csappantyúi ragadtak be (rozsda), vagy hiányzik az utastérbe vezető cső. (árulkodó jel, árképzés lefelé c. fejezet…).

- Ha a bal oldali csappantyút felfelé húzzuk, akkor a hátsó ülések alatt jön a meleg levegő, ha lefelé toljuk, akkor előre. Amennyiben előre a lábtérben nyitott csappantyúnál sem jön meleg (de másik állásban hátra igen…), akkor a baj nem kevés: a fűtéscsatorna ereszti el a levegőt (a már említett csere..), ha a lábra igen , de a szélvédőre egyáltalán nem, akkor az A oszlop tövében csúszott szét a csatlakozás, ami a szélvédő alatt a műszerfal tetején a sarkokban látható nyíláshoz vezeti a levegőt. Télen ha így meglepően gyorsan és tartósan párásodik fűtés mellet az ablak, az a fűtéscsatornában a csőben lévő nedvesség miatt is nagyon valószínű (lyukas csatorna).


4. Csomagtér


A csomagteret felnyitva először a fedelet vegyük szemügyre: bármilyen apró sérülés, törés nyomait látni lehet belülről (csak kívülről szokás egyengetés után kittel sima felületet produkálni…). A csomagtér fedelénél lévő rácsos rész környéke is rozsdásodásra hajlamos, illetve a csomagtér tető alja, a zár körül. 

A csomagtérnek gyárilag fekete vastag keménypapír borítása van. A műszerfal felől ezt lehajtva látható az elektromos rendszer vezetékkötege. Érdemes odafigyelni az esetleg utólag beszerelt elektromos berendezések (rádió, ködlámpa, ablakmosó, szivargyújtó…) bekötéseinek szakszerű kivitelezésére: szigetelőszalagos csatlakozások, kesze-kusza bekötések később nagyon megkeserítik az életünket.

A fűtéscsatornából az A oszlop mellett jönnek fel a csövek (ezek alul egy 3 ágú bakelit elosztóba csatlakoznak nehezen hozzáférhető helyen, ha onnan vannak lecsúszva, a hely szűkössége miatt türelemjáték visszatenni őket…), amelyek állapota szintén utalhat az autó gondozottságára.

A pótkereket kivéve vegyük szemügyre a pótkerék zsebet: 

- Kétoldalt a lökhárító tartók felfogatása van, itt jellemző rozsdásodási hely van, ha az autó „kulturált” külseje ellenére itt rozsdásodást találunk (ami általában a külső oldalról terjed errefelé, azaz befelé, és lyuk az eredménye…), akkor sajnos felületes gyors javítást, illetve festést végeztek az autón. Ha ez a rész rozsda/illetve javításmentes, akkor egy nagyon jó állapotú autóba botlottunk… 

- A pótkerék mögött van kialakítva hely az ablakmosó tartályának, amit a pótkerékre kell rögzíteni (a mosót működtető levegőnyomást is a pótkerék szolgáltatja…). Nagyon ritka az az autó, amit ezen a helyen nem kellett javítani, és nem is rozsdás: ha ilyen kocsit találtunk, akkor az nagyon megkímélt állapotra utaló jó jel (az autó aljának a vizsgálatakor említett, gyárilag nem túl szerencsés megoldás miatt jellegzetes korróziós hely )

- A csomagtartó fedél tömítése a karosszériára ponthegesztett fémprofilban elhelyezkedő gumival van megoldva. Ezt végig felhajtva szintén érdemes szemügyre venni (a motorházfedélnél szintén…) a lemezprofilt fogó ponthegesztések környékét: nehezen állítható meg a már megkezdődött rozsdásodás.


Olyan autót nem fogunk találni, ahol a fentiek közül mindent rendben találunk, csak gyári állapotú, vagy frissen restaurált darabok esetén. Törekedjünk arra, hogy - megfelelő kompromisszumokkal - a számunkra leginkább tetsző, de műszakilag is elfogadható állapotú Bogarat válasszuk.