2024. április 19, péntek     Emma

Bejelentkezés



Keresés


VW Bogár makett történelem - Matchboxok Nyomtatás E-mail  
Írta: Méry Miklós    2011. február 07. hétfő, 02:11

Mecsboksz, mecsi, mecsó, medzsó -ezek az elnevezések eleinte nem egy márkanevet, hanem "A Kisautó"-t jelentették.
A hatvanas évek közepe felé jelentek meg először a polcokon ezek, a korabeli szemmel feltűnően jó minőségű "angol modellek". Klasszisokkal jobbak és szebbek voltak az akkori kisipari műanyag fröccsöntött játékoknál. Az áruk is ennek megfelelően borsos volt: némelyikért 20-22 forintot is elkért a kapzsi kereskedő. Pult alól persze ennél jóval drágábban is hozzá lehetett jutni a szerencsés bennfenteseknek néhány ritka pédányhoz.
Fém karosszéria és alváz, részletgazdag műanyag belső kialakítás, szép fényezés, műanyag ablakok, jól futó apró, sokszor rugózó kerekek, olykor nyíló ajtók és motorháztetők - persze, hogy minden kölök gyűjtötte őket, már amennyire a lehetőségek engedték.
Természetes volt az is, hogy leginkább az utcán elő nem forduló, csak képekről ismert neves márkákat gyűjtöttük: Cadillac, Lincoln, Jaguar, Rolls-Royce. Szegény hétköznapi "Folkszik" csak akkor kerültek le a polcról, ha már a többi csodamárka elfogyott és még maradt némi zsebpénz ilyen célokra.
Én is így vásároltam az első három léghűtésesemet. Mindenféle matricával próbáltuk feldobni és egyénivé tenni az autókat.
(A képek alatt feltüntetem a katalógusszámot és az öntőforma gyártási évét - ha tudom)


no67 piros Typ3 (1968),  no34 ezüst T1, no15  fehér Bogár (Monte Carlo Rallye)




Szerencsére mások is hozzájutottak annak idején egy-egy példányhoz, többé-kevésbé meg is őrizték őket, így egy elszánt gyűjtőnek nem lehetlen beszerezni ma is belőlük. (Ugyanezek kaphatóak manapság gyári új állapotban, hibátlen dobozban - aranyárban. Alsó hangon 5-6 eFt-ot kérnek értük - és meg is kapják...))


no23 T2 (1970),  no34 ezüst T1 "Camper" (1968), no34 zöld T1 "Caravette" (1966), no15 óarany Bogár (1968)

Jómagam úgy 70-72 táján felhagytam a gyűjtéssel, más, sokkal fontosabb dolgaim voltak. Ebből az időszakból is hozzá lehet jutni azért néhány érdekességhez. (A mexikói taxi már a fiam gyűjteményéből való. Látszik, ős is vigyázott rá már kis korában is)


no 31 Mexico Taxi (1985),  "Connectables" sorozatból a Bogár (1991), no  T2 "Dormobile" (1976)

Később a gyártó már nem törekedett túlzottan a valósághű ábrázoláshoz.


no31 "Volksdragon" (1971), no49 "Sand Digger (1983), no11 "Flying Bug" (1972)

Rájöttek arra is, hogy ugyanzt a járművet különböző fényezéssel is árulják. Igazuk van, mert a sok lökött gyűjtő megveszi mindet, sőt néhány elvetemült még saját kezűleg is variálja a festést.


no723 "4x4" (2000-)

Készült aztán néhány, a valóságban sosemvolt jármű is.


no43 "Dragon Wheels" (1972)

Ismét divatba jött a valósághoz jobban hasonlító ábrázolás, persze több színben.


no??? "'62 Beetle" (1998)

A régi buszok is újra népszerűek lettek


no?? "Delivery Van" 1999) "Transporter" (1998)  "Yellow Stripe" taxi (2002)

Tető nélküli járművek is készülnek


no738  Typ181 (2007), no760 Karmann cabrio(2006)

Gyári és mókolt T2-k



no734 T2 (2007)

Az igazi gyűjtők ki sem veszik a dobozból a gépeket