Már említettem, hogy sokan kizárólag az önerőből mozogni képes kis járműveket nevezik modellnek.
A meghajtómotor szempontjából lehet mechanikus, elektromechanikus és robbanómotoros modellekről beszélni. (Ez utóbbi egy teljesen más kategória, nem foglalkozok velük)
A mechanikus modelleknek két fő csoportja van: a lendkerekes és a rugós meghajtásúak. A rugós is kétféle: régimódi, kulccsal felhúzható szerkezet ill. "hátrahúzós", kulcs nélküli megoldás.
A mechanikus hajtású modellek általában nem irányíthatóak, cserében annál hangosabbak.
A Lemezárugyár népszerű lendkerekes terméke a hatvanas évekből:
http://www.youtube.com/watch?v=xqVYwsqp06I
Kínai gyártmány napjainkból:
http://www.youtube.com/watch?v=2V9nPjp-uBQ
Hátrahúzós modellek
http://www.youtube.com/watch?v=bxOHAKDmEn8
Az elektromos meghajtású autók között érdekes megoldás a Faller rendszere: zárt pályán haladnak a járművek, nem cipelnek magukkal elemet-akkumulátort, az energiát áramszedőn keresztül az úttestből kapják. Kormányozni nem lehet őket, de a sebességet lehet és kell is szabályozni, hogy a kanyarokban ne repüljön el az apró autó.
Sajnos a gyűjteményemben nincs ilyen. Annak idején csak prospektusokból ismertük ezeket az autókat, hazánkban nem forgalmazták őket. Egy szerencsés barátom készített nekem néhány képet a gyerekkori féltett ámde sokat használt játékáról.
Egy másik műfaj az önjáró bogarak között. Irányítani nem lehet, csak gyönyörködni az egyébként szépen kidolgozott bogárban.
Csak erős idegzetűek nézzék meg a rövidke filmet, az elszántak még a hangot is feltekerhetik. Én szóltam!!...
http://www.youtube.com/watch?v=GmQr_amcnZM
Rádióhullámok útján irányítható apróságok:
http://www.youtube.com/watch?v=hHRFzzVYFKE
http://www.youtube.com/watch?v=b-PEqwwtejc
Lássuk a főszereplőket közelebbről, nyugalmi helyzetben: