VW Bogár makett történelem - Méretarányok Nyomtatás  
Írta: Méry Miklós    2011. február 07. hétfő, 01:47

Ezúttal a méretarányokról lesz szó.
A lehető legkülönbözőbb méretben gyártják a kis, léghűtéses autókra hasonlító tárgyakat. Némelyikük pusztán dísz, más gyártók kínosan ügyelnek az apró részletekre is, hogy a lehető legjobban hasonlítson egy-egy valóságos autótípusra.
A gyűjteményemben egyaránt előfordul a 2 cm-nél kisebb és a 20 cm-nél nagyobb modell. Az előbbi inkább dísztárgy, méretéből adódóan durva kidolgozás, a nagyok az igazi autók hű másai.
Sok gyártó ragaszkodik a nemzetközileg elfogadott szabványokhoz:
1:87 (HO) - leginkább vasúti terepasztal kiegészítők, mellékszereplők, ennek megfelelő durvább kidolgozás
1:72 - ebben a méretarányban már szépen kidolgozott külső és belső alkatrészek is ábrázolhatóak
1:43 - modellező körökben nagyon kedvelt és elterjedt méretarány. Itt már az egyes évjáratok jellemzőit is szépen lehet ábrázolni. Ritkán ugyan, de ebben a méretarányban megjelennek a mozgó elemek, legtöbbször a nyitható ajtók, elfordítható első kerekek.
1:24 - ebben a méretarányban már igen részletesen ábrázolható a külső és belső sok-sok apró részlet, nyitható az ajtón kívül a csomagtartó és néha a motorháztető is. A kormány követi az elforduló első kerekek mozgását. Ebben a méretarányban már önjáró, nemritkán távvezérelt modelleket is találunk.
1:18 - nagyon szép, részletes, ámde nagyméretű (és nagy árú  Wink )  modellek készülnek ebben a méretarányban. Roppant részletes belső tér, minden tekintetben igényes és valósághű részletek jellemzik ezeket a modelleket. Ebben a méretarányban már elengedhetetlen a részletes kidolgozású beltér és motortér, természetes a nyíló ajtó, csomagtartó, dönthető üléstámla.
Ezen,  szabványosnak tekinthető méretarányok mellett számos gyártó állít elő részint játékokat, részint modelleket más méretekben is. Közös jellemzőjük a kevésbé kidolgozott részletek, elnagyoltabb ábrázolás.

Lássunk akkor néhány példát a gyűjteményemből.

Bogarak, a sorban a legkisebb 18 mm, a legnagyobb 24 cm.





A legkisebb és a legnagyobb:
(a picike festett tömör ólom, nem igazán nevezhető modellnek)




Egy másik párosítás
(a kisméretű perec már nagyon szépen kidolgozott, több alkatrészből álló modell, talán TT méretarány)



T1 Transporterek:




T2-ből sajnos nem olyan gazdag a választék:




És most lássunk néhány jellegzetes léghűtésest, különböző méretarányokban:

Prototípus (Minichamps 1:43 és Schuco 1:87)




Schwimmwagen (Criel 1:43 és RuCo 1:87)




Typ 181 (Minichamps 1:43, Matchbox - kb.1:60 és Brekina 1:87)




Fridolin (Premium ClassiXXs 1:43 és Brekina 1:87)




Herbie
(Carrarama 1:43 és Noname kb. 1:60)





Mexicoi taxi
(Minichamps 1:43 és Matchbox kb. 1:60)




Typ3
(Matchbox kb.1:60 és Brekina 1:87)




VW 1600i
(Crarama 1:67, Welly 1:41, Maisto 1:24 és Volkswagen 1:1)